دفع سوسک از آپارتمان

سوسک ها در آپارتمان

سوسک ها موجوداتی بسیار آلوده و حامل انواع باکتری و سایر عوامل آلوده کننده و بیماری زا هستند که وجود آن ها در هر خانه ای منزجر کننده است. در این بین، افراد ساکن در آپارتمان ها با مشکلات بیشتری برای وجود سوسک در خانه هایشان مواجه هستند. می توان گفت سوسک های آپارتمانی میهمانان ناخوانده در این مجتمع های کوچک و بزرگ هستند که میزبانان آن ها، دل خوشی از این حشرات مشمئز کننده قهوه ای ندارند.

یکی از مسائلی که همیشه در مورد آفات گوشزد می شود این است که محیط خانه را تمیز نگه دارید، اما در مورد سوسک ها تمیز و یا کثیف بودن خانه شما فرق زیادی ندارد. برای درک بهتر موضوع، با ما همراه باشید.

چرا دفع سوسک از آپارتمان ها، دشوار به نظر می رسد؟

چه در آپارتمان زندگی کنیم و چه در ویلا، احتمال وجود سوسک ها در خانه وجود دارد. اما همیشه دفع سوسک ها از آپارتمان ها سخت تر است! چرا؟

سوسک ها چندین رفتار عجیب دارند. یکی از آن ها Tigmotropic است. در این رفتار، سوسک ها تمایل دارند از میان درز و شکاف های باریک عبور کنند و بدن خود را از آن عبور دهند.

در آپارتمان ها، چند خانه با سیستم فاضلاب و لوله کشی مشترک وجود دارند که سوسک ها در میان آن ها در حال رفت و آمد هستند. شما با یک سمپاشی جزئی فکر می کنید از شر آن ها خلاص شده اید اما آن ها فقط به خانه همسایه شما، فرار کرده اند و این چرخه می تواند تا مدت ها ادامه داشته باشد.

سوسک ها از میان درز و شکاف موجود بین دیوار و لوله ها یا کابل ها نهایت استفاده را می برند و از خانه ای به خانه دیگر نقل مکان می کنند.

سوسک ها بسیار سریع حرکت می کنند. آن ها در یک چشم به هم زدن از مهلکه می گریزند و در آپارتمان ها، اگر در یک واحد با تهدیدی روبرو شدند، به سرعت به یک خانه دیگر می روند. به همین دلایل، دفع سوسک ها از خانه های آپارتمانی، سخت تر از دفع آن ها در سایر خانه ها است.

دلایل ورود سوسک ها به آپارتمان

با وجود تمام سختی هایی که برای دفع سوسک ها از خانه، به ویژه خانه های آپارتمانی، وجود دارد، باز هم می توان برای خلاص شدن از شر آن ها و بیماری های خطرناک ناشی از سوسک ها اقداماتی انجام داد.

بهتر است در ابتدا تمام عوامل احتمالی جذب سوسک ها به خانه را بررسی و رفع کنید.

آب

این حشرات برای زنده ماندن همیشه به دنبال آب هستند پس طبیعی است که برخی مواقع تعدادی از آن ها را ببینید. عموماً سوسک ها و یا تخم هایشان، در محیط هایی مانند حمام، سرویس بهداشتی، نزدیک آبراه ها و دریچه های فاضلاب دیده می شوند.

سرویس بهداشتی و حمام ها از شایع ترین مکان های اختفا سوسک ها هستند

غذا

این حشرات علاوه بر آب، به مواد غذایی نیز برای زنده ماندن نیاز دارند. باقیمانده مواد غذایی، ظروف کثیف شسته نشده در سینک، خرده های نان و مواد غذایی ریخته شده روی زمین و حتی سایر مواردی که سوسک ها می توانند از آن ها به عنوان غذا استفاده کنند و عبارتند از: ناخن، چسب، فضولات و انواع کاغذ هم می تواند دلیلی بر جذب سوسک ها به خانه باشد.

سرپناه

سوسک ها علاوه بر آب و غذایی که در تمام خانه ها موجود است، به یک سرپناه و محیطی گرم برای زندگی احتیاج دارند. 

بهترین کار این است که فرض کنید که در حال حاضر در آپارتمان شما سوسک وجود دارد پس با رعایت بهداشت و تمیز کردن همیشگی محیط، مسدود کردن تمام درزها و شکاف های خانه، آن ها را از آپارتمان دور کرده و یا مانع ورود آن ها شوید.

چرا در آپارتمان هایی که تمیز هستند باز هم سوسک وجود دارد؟

حتی اگر کل غذاهای باقیمانده خود را در آشپزخانه جمع کنید و همیشه همه جا را تمیز نگه دارید، باز هم ممکن است سوسک ها را ببینید. آپارتمانی که تمیز باشد همیشه باعث دفع سوسک ها خواهد شد اما این حشرات به دنبال آب هم هستند و به همین دلیل چه آپارتمان تمیز باشد و یا کثیف، سر و کله آن ها پیدا خواهد شد اما با تعداد خیلی کمتر!

سوسک ها برای اینکه زنده بمانند باید همیشه مرطوب باشند و به همین دلیل همیشه به دنبال آب هستند پس حتی به تعداد خیلی کم در آپارتمان های تمیز نیز دیده می شوند.

لوله هایی که نشتی می دهند یا شیرهای آبی که چکه می کنند، مواردی هستند که ارتباطی با کثیفی ندارند اما سوسک ها را به سمت خود جلب می کنند. این حشرات به زیر یخچال یا واحدهای تهویه کننده هوا می روند تا از آب حاصل از میعان این دستگاه ها تغذیه کنند یا حتی گاهی اوقات سعی می کنند تا کمی از کاسه آب حیوان خانگی شما استفاده کنند. ما سوسک ها را با کثیفی مرتبط می دانیم اما نیازهای آن ها خیلی بیشتر از خوردن یک تکه غذای رها شده در فضای خانه است.

چطور از شر سوسک های آپارتمان خلاص شویم؟

سوسک ها، حشرات سریع، موذی و مزاحمی هستند که از بین بردن آن ها خیلی سخت است. سوسک ها ناقلین باکتری ها و سایر عوامل بیماری زا هستند، وجود آن ها خطرناک بوده و حتی در صورت برخورد با غذا، آن را به شدت آلوده می کنند. به همین دلیل خیلی مهم است که بلافاصله پس از دیدن چند سوسک در محیط داخل آپارتمان فوراً به این مشکل بپردازید و آن را رفع کنید.

در ادامه رایج ترین روش هایی را که در دفع سوسک ها بسیار مؤثر هستند به شما آموزش خواهیم داد، اما در نهایت بهتر است برای اطمینان خاطر و دفع کامل سوسک ها از آپارتمان، از ترکیبی از این روش ها استفاده کنید.

سوسک ها ممکن است در هر خانه ای وجود داشته باشند

از تله استفاده کنید

اغلب مواقع امن ترین و مؤثرترین شیوه استفاده از تله است که تا مدت زمان طولانی می تواند خیال شما را راحت کرده و سوسک ها را بکشد. این تله ها طوری هستند که سوسک ها به محض تماس با آن کشته می شوند یا اینکه به بدن آن ها سم وارد خواهد شد. ژل و تله ها را می توانید از سوپرمارکتی ها یا فروشگاه های دارو و لوازم بهداشتی و حتی ابزارآلات فروشی ها تهیه کنید.

بعد از اینکه فهمیدید سوسک ها اغلب کجا مخفی می شوند، برحسب اینکه بیشتر کجا آن ها را می بینید در داخل یک ظرف، تله بگذارید و تا حد امکان نزدیک جایی باشد که شناسایی کرده اید. برای نواحی کوچک یا شکاف و ترک های خانه هم از ژل ها استفاده کنید و تقریبا هر 3 تا 6 ماه یکبار، تله و ژل ها را عوض کنید. تله های چسبی نیز از تله هایی هستند که برای به دام انداختن سوسک ها، کارایی زیادی دارند.

اگر هم مایل هستید که تله ارگانیک بگذارید، می توانید از ترکیب جوش شیرین و شکر استفاده کنید تا از شر آن ها خلاص شوید. این مورد برای مواقعی که حیوان خانگی یا بچه کوچک دارید گزینه بهتری است تا مشکلی برای آن ها پیش نیاید.

از مواد طبیعی کشنده سوسک استفاده کنید

  • پودر سیلیکات
  • خاک دیاتومه
  • بوریک اسید

پودر سیلیکات و خاک دیاتومه به اسکلت خارجی سوسک ها آسیب زده و آن را خشک می کنند ولی بوریک اسید وقتی توسط سوسک ها خورده می شود بسیار سمی است و آن ها را از درون متلاشی می کند.

امن ترین گزینه خاک دیاتومه است که حشره کشی کاملا ارگانیک محسوب می شود و برای سوسک ها، کک، کنه و ساس کشنده است. حتی اگر بخواهید جلوی ورود سوسک ها به داخل آپارتمان را بگیرید نیز گزینه بسیار مناسبی خواهد بود.

برای استفاده کافیست پودر حشره کش را در جاهایی که سوسک ها قایم می شوند بریزید مثل داخل کابینت ها، پشت لوازم خانگی و اطراف ترک های آشپزخانه و حمام. ضمناً هر 3 تا 4 ماه یکبار، مجدداً سمپاشی کنید.

تله سوسک خانگی بسازید

تله هایی که در این بخش معرفی می شود برای کسانی است که مشکلی با دفع سوسک های زنده ندارند! این تله ها را می توانید در خانه نیز درست کنید. تله های چسبناک باعث متوقف کردن سوسک ها در مسیر حرکتشان می شود و حتی می توانید چنین تله هایی را در ابزار آلات فروشی ها پیدا کنید.

تله چسبی برای به دام انداختن سوسک ها

یک نمونه تله خانگی برای سوسک ها این است که یک شیشه مربا با تکه ای از ماده غذایی که مورد علاقه سوسک ها است، مثل یک تکه نان خیس و چند تکه سیب زمینی خام، را بردارید و داخل شیشه بیندازید. سپس سطح داخلی شیشه مربا را با وازلین چرب کنید و آن را نزدیک جایی بگذارید که سوسک ها را دیده اید. سوسک ها به داخل شیشه مربا می روند ولی نمی توانند از آن بیرون بیایند. برای اینکه سوسک ها را کاملا دفع کنید می توانید شیشه مربا را با آب و صابون پر کرده و روی آن را بپوشانید.

از سموم تخصصی سوسک کش استفاده کنید

سوسک ها در برابر بسیاری از سموم مقاوم هستند. تخم های سوسک نیز که در یک کپسول محکم قرار گرفته اند در مواجهه با بسیاری از سموم، مقاوم بوده و در صورت مساعد بودن شرایط هچ می شوند. در این صورت حتی با کشته شدن سوسک های بالغ، پس از مدتی با یک حمله دیگر از جانب سوسک ها مواجه خواهید شد. اما سمومی نیز وجود دارند که به راحتی سوسک های بالغ و تخم های آن ها را از بین می برد. ازجمله این سموم، سم خارجی ریپلزال است که برای همیشه شما را از شر انواع سوسک ها خلاص می کند.

 

 

سم سوسک کش ریپلزال

 

 

نحوه خرید سم سوسک را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید