آیا می دانستید سوسک ها می توانند گاز بگیرند؟

آیا سوسک ها می توانند گاز بگیرند؟ بله، ممکن است سوسک ها شما را گاز بگیرند، اما این اتفاق، بسیار نادر است و به ندرت اتفاق می افتد. سوسک ها حشراتی شب زی هستند و می توانند هر چیزی که قابل خوردن باشد را گاز بگیرند و انسان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

اگر گزش سوسک را تجربه کرده اید، بدان معنی است که این موجود با بوی ناشی از غذایی که روی قسمتی از بدن شما باقی مانده است شما را در تختتان پیدا کرده تا بتواند به منبع بوی ناشی از آن  ماده غذایی دست پیدا کند. به طور کلی، سوسک ها انسان ها را گاز نمی گیرند مگر در مواردی از آلودگی شدید که جمعیت سوسک ها از مقدار منابع غذایی بیشتر باشد.

به طور خلاصه، در بیشتر مواقع، سوسک ها در صورت وجود منابع غذایی دیگر مانند باقی مانده های مواد غذایی در سطل زباله یا مواد غذایی موجود در آشپزخانه، انسان را به عنوان یک منبع غذایی در نظر نمی گیرند. با این حال، هنگامی که غذا محدود شده و تعداد سوسک ها نیز زیاد شود ممکن است با علائم ناشی از گزش سوسک از خواب بیدار شوید.

آیا همه سوسک ها گاز می گیرند؟

اگر سوسک ها احساس خطر کنند، می توانند با استفاده از آرواره های قدرتمندشان این کار را انجام دهند. تمام گونه های سوسک می توانند از قدرت آرواره هایشان استفاده کرده و گاز بگیرند.

سوسک ها چه زمانی انسان را گاز می گیرند؟

سوسک ها موجوداتی خجالتی و ترسو هستند که در هنگام بیدار بودن انسان ها جرأت نزدیک شدن به آن ها را ندارند و به سرعت از آن ها فرار می کنند. این توضیح می دهد که چرا بیشتر گزش های ناشی از سوسک در شب و هنگام خواب بودن انسان اتفاق می افتد و نه در زمان بیداری آن ها. در اکثر موارد، سوسک ها اجساد را گاز می گیرند و از آن ها تغذیه می کنند و فقط از پوست، مژه و ناخن ها تغذیه می کنند.

هنگامی که انسان زنده است، سوسک معمولاً در هنگام شب و حین خواب به خصوص در شرایطی که زیاد حرکت نمی کنیم گاز می گیرند. با این حال، فقط سوسک های بزرگ هستند که می توانند پوست انسان را مورد گزش قرار دهند و سوسک های کوچکتر از سایر موارد مانند مو و ناخن انسان تغذیه می کنند.

سوسک ها بیشتر از مو و ناخن انسان تغذیه می کنند

سوسک ها بیشتر کدام قسمت بدن انسان را گاز می گیرند؟

مکان های اصلی بدن انسان که گزش سوسک در آن اتفاق می افتد (محلی که باقی مانده غذا ممکن است در آن قسمت وجود داشته باشد) عبارتند از:

  1. چشم به ویژه مژه ها
  2. دهان
  3. دست ها
  4. انگشت
  5. ناخن

گزش سوسک ممکن است باعث تحریک پوست و تورم شود. در برخی موارد عفونت های ناشی از زخم های باقی مانده از گزش نیز به وجود می آید. عوارض ناشی از گزش سوسک می تواند تا یک هفته ادامه پیدا کند.

آیا گزش سوسک به انسان آسیب می زند؟

حالا می دانید که سوسک ها می توانند گاز بگیرند و حتی اگر این یک اتفاق نادر باشد، این سوال پیش می آید که آیا این گزش های سوسک، آسیب های جدی ایجاد می کند؟ آیا می تواند دردناک باشد؟ پاسخ این سؤال به میزان تحمل درد در هر فرد، بستگی دارد.

گزش سوسک می تواند یک درد جزئی ایجاد کند اما این ناراحتی بیش از چند ثانیه ادامه نمی یابد. با این حال، مطالعات نشان می دهد که سوسک ها برای گازگرفتن بسیار قدرتمند عمل می کنند، حتی اگر فقط در مقیاس کوچک باشد سوسک ها قادر به ایجاد نیروی گزشی هستند که پنجاه برابر قوی تر از وزن بدنشان است.

حس درد ناشی از گزش سوسک ها برای هر فرد متفاوت است

موارد احتمالی مؤثر در بروز واکنش های آلرژیک به سوسک

گزش توسط سوسک می تواند در شرایط مختلف از جمله شرایطی که در زیر آمده است، منجر به واکنش های آلرژیک شود.

یک. زمانی که سیستم ایمنی بدن شما به پروتئین های موجود در بزاق، مدفوع و بدن سوسک واکنش نشان می دهد

دو. وقتی سوسک با پوست تماس پیدا می کند

سه. هنگام استنشاق آلرژن های موجود در  هوا ناشی از فضولات و بدن سوسک.

چهار. هنگامی که در مکانی قرار دارید که در آن یک بار تهاجم شدید سوسک ها اتفاق افتاده باشد.

علائم آلرژیک هنگامی رخ می دهد که گلبول های سفید شخصی که توسط سوسک گزیده شده به آلرژن های ناشی از سوسک حمله می کند. با این حال علائم بیماری بستگی به نحوه رعایت بهداشت در فرد دارد.

علائم ناشی از گزش سوسک

برجستگی های قرمز و کمی بزرگتر از نیش پشه از جمله علائم اصلی گزش سوسک است. خاراندن محل گزش و ایجاد خراش های کوچک در آن قسمت می تواند منجر به عفونت شود. علاوه بر تورم و بثورات، با گذشت زمان یک برجستگی در محل نیش نیز ظاهر می شود.

افراد مبتلا به آسم، هنگام قرار گرفتن در معرض آلرژن های سوسک، دچار حمله آسمی می شوند.

شدیدترین واکنش های آلرژیک، آنافیلاکسی است که شامل فشار خون پایین، تنگی نفس و شوک است و ممکن است منجر به مرگ شود.

عوارض ناشی از گزش سوسک

آیا گزش سوسک، باعث ایجاد بیماری می شود؟

سوسک ها مانند پشه ها یا برخی مگس ها، صرفاً از طریق گاز گرفتن نمی توانند موجب انتقال بیماری شوند، اما میکروب هایی را روی سطح بدنشان حمل می کنند و بیماری را حتی از طریق فضولات و بزاق انتقال می دهند. بنابراین، اگر این میکروب ها یا عوامل بیماری زا موفق شوند از طریق زخم های باز یا در صورت استنشاق وارد بدن شما شوند، احتمال ابتلا به بیماری، ناشی از وجود سوسک در خانه، افزایش می یابد.

بیماری ها و عفونت های ناشی از گزش سوسک

سوسک ها سطوح و غذاها را آلوده می کنند که می توانند به منبعی برای انتقال بیماری های ناشی از سوسک تبدیل شوند. به همین دلیل بهتر است آنچه را که از طریق این آفت، آلوده شده است شناسایی کنید یا آن را بیرون بریزید و یا هر چیزی را که ممکن است باعث انتقال بیماری شود، ضد عفونی کنید. برخی از شایع ترین عفونت های ناشی از میکروارگانیسم های منتقل شده از سوسک عبارتند از:

  1. وبا
  2. اسهال خونی
  3. گاستروانتریت یا التهاب معده ای – روده ای
  4. لیستریا
  5. ژیاردیا
  6. ویروس فلج اطفال

اقدامات اولیه برای درمان گزش سوسک

هنگامی که شما توسط یک سوسک گاز گرفته شده اید، باید در اسرع وقت اقدامات لازم را انجام دهید تا از بروز عفونت ناشی از گزش سوسک جلوگیری کنید. کاری که ابتدا باید انجام دهید این است که از خاراندن یا فشار دادن زخم جلوگیری کرده و آن را با آب و صابون تمیز کنید.

در صورت وجود تورم، می توانید از کمپرس یخ استفاده کنید. خاراندن زخم بسیار خطرناک است زیرا ممکن است منجر به یک عفونت وخیم شود.

خاراندن محل گزش سوسک می تواند به عفونت منجر شود

کرم هیدروکورتیزون نیز برای درمان اولیه گزش سوسک، قابل استفاده است. با این حال، برای جلوگیری از عوارض جانبی، توصیه می شود قبل از آن با پزشک مشورت کنید.

نیش سوسک کشنده نیست، اما این بدان معنی نیست که آن ها نمی توانند باعث حساسیت و عفونت ثانویه شوند. بنابراین بهتر است از آن ها غافل نشوید و آن ها را دست کم نگیرید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

در موارد واکنش شدید آلرژیک به نیش سوسک، باید اقدامات فوری پزشکی انجام شود. این امر همچنین برای کسانی که از آلرژی، آسم و سایر بیماری های تنفسی رنج می برند، به ویژه در کودکان خردسال و سالمندان ضروری است.

نکاتی درباره پیشگیری از گزش سوسک

یکی از بهترین راه های درمان و جلوگیری از نیش سوسک و آلرژی، از بین بردن این موجودات از خانه و محل زندگی، از طریق روش های زیر است

یک. خانه را تمیز نگه دارید، از جمله مهم ترین کارها برای پیشگیری از ورود سوسک ها به خانه، تمیز نگه داشتن کف آشپزخانه، سینک ظرفشویی، پیشخوان و اجاق گاز است.

دو. اگر در خانه تخم سوسک پیدا کردید با یک تهاجم گسترده از سوسک ها روبرو هستید و بهتر است از سم سوسک کش قوی که توانایی از بین بردن سوسک های بالغ و تخم های سوسک را دارد استفاده کنید.

سه. برای جلوگیری از دسترسی سوسک ها به آب، هرگونه نشتی را برطرف کنید.

چهار. از جمع شدن روزنامه ها، لباس های شسته شده، مجلات یا ظروف کثیف خودداری کنید.

 

سم سوسک کش ریپلزال

 

 

نحوه خرید سم سوسک را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید