سوسک ها را بیشتر بشناسیم

سوسک ها متعلق به شاخه بندپایان، رده حشرات و راسته سوسریان هستند. برخی از گونه های مختلف سوسک عبارتند از: سوسک آمریکایی،  سوسک شرقی، سوسک آلمانی، سوسک آسیایی، سوسک قهوه ای نواری، سوسک استرالیایی و سوسک ماداگاسکار.

هر گونه از سوسک ها مشخصات ظاهری متفاوتی دارند. این تفاوت، از مراحل اولیه زندگی یعنی تخم آغاز می شود و تا بلوغ ادامه دارد. برخی از سوسک ها اندازه بسیار بزرگی دارند. گاهی حتی می توان به اینکه آیا این موجودات سوسک هستند یا خیر شک کرد. چندین گونه سوسک غول پیکر وجود دارند که معروف ترین آن ها سوسک های ماداگاسکار و سوسک های کرگدن هستند.

بزرگ ترین گونه های سوسک

1 . سوسک ماداگاسکار

سوسک های ماداگاسکار نسبتاً کند حرکت می کنند. این حشره های شبگرد، در کف جنگل گسترش می یابند و از مواد آلی فاسد شده تغذیه می کنند. طول سوسک های ماداگاسکار به بیش از 7 سانتیمتر می رسد. این سوسک ها می توانند تا 2.5 سانتیمتر نیز عرض داشته باشد.

بر خلاف گونه های دیگر، سوسک های ماده ماداگاسکار زنده زایی می کنند. نرها پرخاشگر هستند و از شاخک خود در مبارزه با نرهای رقیب استفاده می کنند.

2 . سوسک کرگدن

سوسک های کرگدن به عنوان سوسک های غول پیکر شناخته می شوند. این سوسک ها بدون بال، براق، قهوه ای تیره و نیرومند هستند. هر کدام از آن ها بیش از 30 گرم وزن دارند و طول آن ها نیز از 8 سانتیمتر بیشتر است. این سوسک ها بومی استرالیا هستند. سوسک های کرگدن ظاهر عجیبی دارند. گاهی این سوسک ها به سوسک های تک شاخ یا هرکول نیز شناخته می شوند.

سوسک کرگدنی، جزء بزرگترین گونه های سوسک در جهان است

این گونه سوسک، در خاک های عمیق درون زمین زندگی می کند و در درجه اول برگ های پوسیده شده را مصرف می کند.

بیشتر سوسک های شناخته شده به عنوان آفت، کمتر از 5 سانتیمتر طول دارند.  این سوسک ها به سوسک های حمام معروف هستند و انواع مختلفی دارند. سوسک آمریکایی بین 4 تا 7 سانتیمتر طول دارد. سوسک آلمانی نیز از کوچکترین گونه های سوسک است و حدود 1.6 سانتیمتر طول دارد.

این نوع سوسک ها حامل عوامل بیماری زای بسیاری هستند و مشکلات بسیاری برای سلامت انسان ایجاد می کنند. برای ریشه کن کردن سوسک ها، به شناخت بیشتر آن ها نیاز داریم. در ادامه به بررسی برخی رفتارهای مهم سوسک برای آسان تر نمودن نابودی آن ها می پردازیم.

سوسک ها چه می خورند؟

سوسک ها همه چیز خوار هستند و در همه جا پیدا می شوند. آن ها هرگونه منبع غذایی را مصرف می کنند. اگرچه آن ها شیرینی، گوشت و نشاسته را ترجیح می دهند. اما به عنوان مصرف کنندگان مواد دیگری همچون مو، ناخن و کتاب نیز شناخته می شوند.

سوسک ها هر آن چه در دسترس آن ها است را می خورند. سوسک هایی که در فاضلاب زندگی می کنند از مواد پوسیده و فاسد موجود در آن تغذیه می کنند، در حالی که گونه های ساکن در درختان مرده از چوب پوسیده استفاده می کنند.

سوسک ها قابلیت تغذیه از هر چیزی را دارند.

سوسک ها حتی می توانند از سایر حشرات مانند بید تغذیه کنند. همچنین سوسک ها، حشراتی همنوع خوار هستند. آن ها از لاروهای خود و سایر سوسک های مرده نیز مصرف می کنند.

یک سوسک تا چه مدتی بدون آب و غذا زنده می ماند؟

سوسک ها می توانند تا ماه ها بدون غذا زنده بمانند. عامل محدود کننده برای سوسک ها عدم دسترسی به آب است. به همین دلیل سوسک ها بیشتر در فضاهای نمدار و مرطوب زندگی می کنند. اگر آن ها به مدت یک هفته به آب دسترسی نداشته باشند، می میرند.

چه چیزی سوسک ها را به خانه ها جذب می کند؟

گونه های خاصی از سوسک ها با سبک زندگی و منابع غذایی انسان سازگار شده اند. سوسک های آمریکایی را می توان در قسمت های نگهداری و تهیه غذا در خانه ها پیدا کرد. آن ها معمولاً در آشپزخانه ها، رستوران ها و فروشگاه های مواد غذایی یافت می شوند. این سوسک ها مکان های مرطوب را در این فضاها ترجیح می دهند و در زمستان به زیرزمین ها هجوم می آورند.

سوسک ها در کدام قسمت خانه پنهان می شوند؟

سوسک ها، در داخل خانه در درز و شکاف ها پنهان می شوند. مکان هایی مثل پشت یخچال، رادیاتور، اجاق گاز و حتی مبلمان و کفپوش قسمت های مورد علاقه سوسک ها برای پنهان شدن است. آن ها تمایل دارند در شب به جستجو و مصرف مواد غذایی بپردازند. در طول زمستان، گونه های ساکن در فضا های باز نیز در جستجوی گرما و رطوبت به ساختمان های داخلی وارد می شوند.

سوسک ها در مکان های تاریک و مرطوب پنهان می شوند

هنگامی که سوسک ها در خانه می میرند، بقایای آن ها باعث بروز مشکلات بیشتری برای ساکنان می شود. شناخت رایج ترین نقاط اختفای سوسک در خانه به کاهش مشکلات ناشی از سوسک کمک شایانی می کند. 

در طبیعت چه چیزی سوسک ها را می خورد؟

دشمنان طبیعی سوسک ها

سوسک ها نقشی مهم و اساسی در اکوسیستم دارند. آن ها از مواد آلی پوسیده تغذیه می کنند و آن را به صورت نیتروژن به زمین باز می گردانند. سوسک ها در زنجیره غذایی مورد تغذیه سایر جانداران و شکارچیان قرار می گیرند.

مهم ترین شکارچیان سوسک ها شامل موارد زیر هستند:

>> دوزیستان مانند وزغ و قورباغه

>> پستانداران کوچک مانند موش ها

حتی گاهی عنکبوت های بزرگ و گونه های دیگری از سوسک ها نیز می توانند از سوسک ها تغذیه کنند. زنبورهای وحشی نیز سوسک ها را هدف خود قرار می دهند. این گونه زنبور، تخم های خود را درون کپسول حاوی تخم سوسک قرار می دهند. لاروهای زنبور، تخم یا لاروهای سوسک را مورد تغذیه قرار می دهند.

در خانه، احتمال کمتری وجود دارد که سوسک ها طعمه شکارچیان طبیعی شوند. علاوه بر غذا و آب، در امان ماندن از شکارچیان، یکی از اصلی ترین دلایلی است که این آفات به خانه ها هجوم می آورند.

فضولات سوسک چه شکلی است؟

سوسک ها همه چیز خوار هستند. این آفت های بیماری زا در مورد اینکه غذای خود را از کجا به دست آورند سخت گیری نمی کنند. زباله، فاضلاب و حتی هویج، همه برای سوسک یکسان هستند. سیستم گوارشی آن ها عوامل بیماری زای چیز هایی که خورده اند را نگهداری می کند. آن ها با دفع فضولات، پوست اندازی و حتی هنگام تغذیه از منابع غذایی ما، همه چیز را آلوده می کنند.

شناسایی مدفوع سوسک آسان است. مدفوع سوسک های کوچک شبیه تفاله قهوه یا پودر فلفل سیاه است. سوسک های بزرگتر قطعاتی تیره و استوانه ای با انتهای صاف دفع می کنند.

فضولات یکی از نشانه های مهم برای تشخیص وجود سوسک است

فضولات سوسک، سطوح آشپزخانه یا ظروف غذا را آلوده می کند. تمام باکتری هایی که این حشره طی تغذیه و یا زندگی در مکان های آلوده در بدنش تجمع پیدا کرده است پخش می شود. علاوه بر مدفوع سوسک، قسمت هایی از بدن آن ها، بزاق و پوسته های حاصل از پوست اندازی باعث ایجاد آلرژی و حملات آسم ناشی از سوسک می شود.

اگر در خانه خود نشانه هایی از سوسک مشاهده می کنید، جاروبرقی کشیدن و تمیز کردن مناطق آلوده شده با آب و صابون به جلوگیری از انتشار بیماری کمک می کند. این کار ممکن است واکنش های آلرژیک را کاهش دهد. با این حال، بهتر است از سموم تخصصی برای ریشه کن کردن سوسک استفاده کنید.

 

سم سوسک کش ریپلزال

 

 

نحوه خرید سم سوسک را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید