آلرژی به سوسک ها و نشانه های آن

آلرژی به سوسک ها چیست؟

فقط گربه ها، سگ ها و گرده افشانی گیاهان نیستند که سبب آلرژی می شوند؛ سوسک ها هم سبب آلرژی می شوند. آنزیم هایی در پروتئین های بدن سوسک ها پیدا شده است که تصور می شود سبب ایجاد واکنش های آلرژیک در انسان ها است. این پروتئین ها در بزاق و مدفوع سوسک ها یافت شده است و می توانند مثل گرد و غبار، به آسانی در فضای داخل خانه منتشر شوند.

آمارها نشان می دهد که آلرژی به سوسک ها یکی از متداولترین آلرژی های محیط داخلی در جهان و یکی از رایجترین بیماری های ناشی از سوسک می باشد. آن ها می توانند دو طیف بزرگسال و کودکان را تحت تأثیر قرار دهند که در این میان، کودکان نسبت به این آلرژی، حساس تر هستند. با وجود این، مردم ممکن است متوجه نشوند که به این آلرژی مبتلا شده اند. تحقیقات در مورد آلرژی ناشی از سوسک ها از سال 1960 آغاز شده است.

خوشبختانه راه های زیادی برای تشخیص ابتلای شما به این نوع آلرژی وجود دارد. پزشکان می توانند آلرژی ناشی از سوسک ها را تشخیص دهند و راه هایی وجود دارد که می توانید با استفاده از آن ها این آلرژی را در خانه درمان کنید.

اگر دچار آلرژی ناشی از سوسک ها باشیم چه اتفاقی می افتد؟

نشانه های آلرژی ناشی از سوسک ها شبیه به نشانه های متداول آلرژی های ناشی از گرد و غبار، هیره ها و یا آلرژی های فصلی است. افراد، ممکن است متوجه این نکته شوند که نشانه های آلرژی ناشی از سوسک ها، نسبت به حساسیت های فصلی که معمولاً علایم آن ها رفته رفته کاهش می یابد، مدت زمان بیشتری طول می کشند. این حساسیت ها ممکن است زمانی بروز کنند که هیچ گرد و خاک و یا هیره ای در محیط وجود نداشته باشد.

نشانه های متداول آلرژی نسبت به سوسک ها شامل موارد زیر می باشد:

* سرفه

* عطسه

* با خس خس نفس کشیدن

* گرفتگی بینی

* سینوزیت و  عفونت حفره های بینی

* عفونت گوش

* جوش های پوستی

* خارش در پوست، بینی، چشم ها و گلو

* آبریزش بینی

نشانه های رایج آلرژی ناشی از سوسک

سوسک ها و آسم

تصور بر این است که آلرژی ناشی از سوسک ها باعث تحریک، تشدید یا حتی ایجاد آسم در بزرگسالان و کودکان می شود. این موضوع ممکن است کودکان را بیشتر و بدتر از بزرگسالان تحت تأثیر قرار دهد؛ به خصوص در مناطق شهری، که در آن، جمعیت سوسک ها بسیار بیشتر است.

آلرژی نسبت به سوسک ها، ممکن است یکی از مهمترین دلایل ایجاد آسم در کودکان ساکن در مناطق مرکزی شهرها باشد. همچنین مشاهده شده است که آلرژی ناشی از سوسک ها، باعث افزایش علایم معمول آسم در کودکان می شود. و این علایم در این کودکان، بیشتر از علایم کسانی است که دچار آسم غیر مرتبط با سوسک ها هستند.

علایم آسم در کودکان و بزرگسالان، شامل موارد زیر می باشد:

* خس خس یا صدای شبیه صدای سوت به هنگام نفس کشیدن

* سختی در تنفس

* تنگی، ناراحتی و یا درد در سینه

* مشکلات خواب به علت موارد ذکر شده در بالا

آسم ناشی از سوسک ها

 

 

آلرژی به سوسک یک واکنش آلرژیک به آلرژن‌های موجود در مواد زنده یا حشراتی مثل سوسک‌ها است.

تشخیص آلرژی به سوسک:

  1. تاریخچه بالینی:

    • متوجه شدن نشانه‌ها و علائمی که پس از تماس با سوسک یا محیط‌های حاوی سوسک رخ می‌دهد، مهم است.
  2. آزمایشات پوستی:

    • آزمایشات پوستی معمولاً از جمله روش‌های اولیه برای تشخیص آلرژی به سوسک هستند. در این آزمون‌ها، کوچکترین مقدار آلرژن‌های مرتبط با سوسک روی پوست تزریق می‌شود و سپس واکنش پوستی بررسی می‌شود.
  3. آزمایش‌های خونی:

    • آزمایش‌های خونی، به وسیله اندازه‌گیری آنتی‌بادی‌های مخصوص آلرژی، می‌توانند به تشخیص دقیق‌تر و شناخت آلرژن‌های مرتبط با سوسک کمک کنند

 

چه چیزی به درمان آلرژی ناشی از سوسک ها کمک می کند؟

مؤثرترین درمان برای آلرژی های ناشی از سوسک ها، پیشگیری به وسیله حذف عامل آلرژی است. اقدام به دفع سوسک ها از خانه برای رهایی از آلرژی، ضروری است و راه های انجام این کار، شامل موارد زیر می باشد:

* تمیز و مرتب نگهداشتن خانه

* انباشته نکردن لباس ها و ظروف، کاغذ یا دیگر وسایل کثیف و پر از گرد و خاک

* تمیز کردن کابینت ها، اجاق گاز و میز ها از هر گونه مواد غذایی و خرده های نان، به طور منظم

* درزگیری مکان های مرطوب و یا هر گونه نشتی آب که سوسک ها از آن طریق بتوانند به آب دسترسی یابند

* نگهداشتن مواد غذایی در یخچال و در ظروفی که درب آن ها محکم بسته شده است

* بستن کامل درب تمامی سطل های زباله

* پاک کردن روزانه کف زمین از خرده های غذاها و گرد و غبار

* استفاده از تله، سوسک کش ها یا سایر روش ها برای کشتن یا دفع سوسک ها

اگر شاهد سوسک ها در خانه خود هستید و یا به وجود آن ها در خانه تان شک دارید و در عین حال، آلرژی یا آسم را تجربه می کنید، داروهای بدون نسخه زیر می توانند به بهبودی شما کمک کنند:

آنتی هیستامین

اسپری بینی

مواد ضد احتقان

معالجه با مواد شیمیایی

اگر داروهای بدون نسخه به شما کمکی نمی کنند، در مورد آن دسته از داروهای آلرژی که فقط از طریق تجویز دکتر و از طریق نسخه، قابل تهیه هستند با پزشک خود صحبت کنید. داروهایی شامل:

* آنتاگونیست های لکوترین

 * کرومولین سدیم

* درمان های حساسیت زدایی

 آسم

اگر شمابه آسم ناشی از سوسک ها مبتلا هستید، بدون توجه به علت آن، داروهای معمول آسم باید در طول حملات بیماری به شما کمک کنند. اگر داروهای آسم فعلی شما مؤثر نیستند و فکر می کنید سوسک ها عاملی هستند که بیماری شما یا کودک شما را بدتر می کنند، هرچه سریعتر با پزشک خود صحبت کنید.

چگونه آلرژی به سوسک ها را تشخیص دهیم؟

تشخیص این که آیا شما به سوسک ها آلرژی دارید یا نه، می تواند مشکل باشد؛ زیرا علائم آلرژی ناشی از سوسک ها، بسیار شبیه به علایم آلرژی های دیگر است. شما می توانید بدین منظور، یک تست تشخیصی از پزشک خود درخواست نمایید.

پزشک، علایم را برای شما توضیح خواهد داد و ممکن است که در مورد شرایط زندگی شما سؤال کند تا ببیند آیا سوسک ها باعث آلرژی شما شده اند یا نه؟ برای اطمینان از اینکه حساسیت شما ناشی از سوسک ها می باشد، پزشک ممکن است از شما یک تست حساسیت، درخواست نماید. این تست ممکن است یک آزمایش خون برای تشخیص آنتی بادی های تولید شده در برابر سوسک ها و یا یک آزمایش حساسیت پوستی برای مشاهده چگونگی واکنش پوستی شما نسبت به سوسک ها باشد.

در برخی موارد، پزشک ممکن است شما را به یک متخصص آلرژی ارجاع دهد. در صورتی که آلرژی نسبت به سوسک ها در شما تشخیص داده شود، پزشک ممکن است دارو تجویز کند یا روش های درمانی دیگری برای تسکین علایم شما ارائه دهد.

تشخیص آلرژی به سوسک با تست حساسیت

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علایم، خفیف است، مصرف داروهای معمول آلرژی (که بدون نسخه در دسترس است) و از بین بردن سوسک های موجود در خانه، باید به تسکین علایم شما کمک کند. اگر این راه حل ها کمکی نمی کنند، وقت آن رسیده است که با پزشک خود در مورد داروهای قابل تجویز از طریق نسخه، صحبت کنید. پزشکان می توانند به شما در مورد حل مسأله حساسیت ناشی از سوسک ها و همچنین در توصیه و تجویز داروهای مناسب کمک کنند.

به خاطر داشته باشید که شدت آلرژی از شخصی به شخص دیگر، متفاوت است؛ بعضی ها علائم خفیف آلرژی را تجربه می کنند، در حالی که بعضی دیگر، ممکن است آلرژی های خطرناک و یا حتی کشنده داشته باشند. اگر علایم حملات آلرژی را در هنگام حضور سوسک ها تجربه می کنید، سریعاً باید به دنبال درمان اورژانسی باشید؛ این نشانه ها شامل موارد زیر است:

* آنافیلاکسی                                                                                

* کهیر

* تورم گلو

* سرگیجه

همینطور اگر تشدید نشانه ها و حملات آسم را تجربه می کنید و مطمئن هستید که این علایم به واسطه سوسک ها ایجاد شده است، پزشک خود را در جریان بگذارید؛ به خصوص اگر متوجه شدید که تأثیر داروهای آسمی که استفاده می کنید، کمتر شده است.

خط آخر

آلرژی نسبت به سوسک ها بسیار شایع است. اگر آلرژی دارید، ممکن است نشانه های آن به شما کمک کند تا بفهمید آیا سوسک ها علت آن هستند یا خیر. همچنین سوسک ها می توانند عاملی شدیدتر و شایعتر از آنچه که تصور می شود، برای آسم باشند. این موضوع به خصوص در مورد کودکان، صادق است.

از بین بردن سوسک ها در خانه و یا پیشگیری از آن ها با استفاده از قویترین سم سوسک کش، می تواند در روند بهبود آلرژی، آسم یا هر دو، کمک کننده باشد. همچنین، دانستن اینکه آیا سوسک ها در ابتلای کودک شما به آسم نقش دارند، می تواند در یافتن درمان مناسب برای کاهش علائم و حملات بیماری، کمک کند.

برای تعیین علت آلرژی خود یا فرزندتان، با پزشک صحبت کنید. انجام آزمایش خون یا تست حساسیت، مؤثرترین روش برای این است که مطمئن شوید آیا آلرژی شما ناشی از سوسک ها است یا نه.

 

سم سوسک کش ریپلزال

 

 

نحوه خرید سم سوسک را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید