همه چیز درباره روش های خانگی دفع سوسک

روش های متعددی برای از بین بردن سوسک وجود دارد. برخی افراد ترجیح می دهند از متخصصان دفع آفات موذی کمک بگیرند. برخی دیگر نیز خودشان دست به کار شده و روش های خانگی را امتحان می کنند.

اما آیا روش های خانگی دفع سوسک ها یا استفاده از انواع سوسک کش های خانگی، می توانند به کنترل جمعیت این آفات کمک کنند؟

برخی از روش های خانگی می توانند سوسک ها را از بین ببرند، اما در تهاجم های گسترده به خوبی عمل نمی کنند. زیرا بسیاری از موادی که در خانه برای مقابله با سوسک ها مورد استفاده قرار می گیرد قابلیت نفوذ کمی در درز و شکاف ها دارند.

سوسک ها عموماً در مکان های تاریک و دور از دید انسان پنهان می شوند. محل اختفای سوسک و نفوذ ضعیف مواد خانگی، قدرت این روش ها را تحت تأثیر قرار می دهد. این گونه روش ها فقط بر تعداد کمی از سوسک ها مؤثر واقع خواهند بود.

روش های رایج برای دفع سوسک

1 . اسپری سوسک کش

اسپری های سوسک که می توان آن ها را از سوپرمارکت ها تهیه کرد، در دور نگه داشتن سوسک ها از خانه خیلی مؤثر نیستند. اسپری ها فقط برای مدت کوتاهی می توانند به عنوان ماده سوسک کش عمل کنند.

این اسپری ها به هیچ وجه قادر به از بین بردن تعداد زیادی از سوسک ها نیستند. اسپری سوسک به ندرت موجب کنترل تهاجم سوسک ها می شود. این اسپری ها در صورتی موجب مرگ سوسک می شوند که با ماده سوسک کش تماس مستقیم داشته باشد.

اسپری سوسک کش نمی تواند تعداد زیادی سوسک را از بین ببرد

همچنین به ندرت پیش می آید که اسپری های ضد سوسک از یک ماده دفع کننده طبیعی ساخته شوند. در واقع مواد به کار رفته در اسپری ها عمدتاً شیمیایی هستند. این مواد حاوی سموم مضری هستند که ممکن است برای شما، خانواده یا حیوانات خانگی تان آسیب رسان باشد.

این مواد می توانند باعث ایجاد آلرژی شوند. همچنین در صورت استفاده زیاد آن ها در یک مکان ممکن است منجر به ایجاد مسمومیت و یا سایر بیماری ها در انسان گردند.

2 . خاک دیاتومه

محبوب ترین و مؤثرترین قاتل طبیعی سوسک، خاک دیاتومه است. خاک دیاتومه از بقایای جلبک های تک سلولی با پوسته سخت به نام دیاتومه به دست می آید. این ماده برای انسان غیر سمی است و هنگام تماس با سوسک ها آن ها را از بین می برد.

خاک دیاتومه را در مناطقی که سوسک ها به طور مداوم در آن حرکت می کنند، بپاشید. ذرات دیاتومه ابعاد ریزی دارند اما برنده و تیز هستند. این ویژگی ذرات خاک دیاتومه به بدن سوسک آسیب می رساند. این آسیب به طور معمول باعث کم آبی و مرگ آن ها در کمتر از 48 ساعت می شود. این کمبود آب همچنین باعث می شود تا سوسک ها سرگردان به دنبال آب بگردند. در این صورت شما گاهی یک سوسک را می می بینید که در اطراف خانه حرکت می کند.

متاسفانه، روبرو شدن با یک سوسک، به همین جا ختم نمی شود. دیدن یک سوسک در اکثر مواقع نشانه ای از وجود سوسک های بسیاری است که در گوشه و کنار خانه پنهان شده اند. با استفاده از خاک دیاتومه می توانید سوسک ها را از مکان های اختفای شان بیرون بکشید و آن ها را در یک پروسه زمانی از بین ببرید.

3 . انواع تله برای سوسک

تله سوسک یکی از دیگر روش های مؤثری است که می توانید از آن، جهت نابودی سوسک ها استفاده کنید. روش های گوناگونی برای این کار وجود دارد.

تله سوسک در برخی مغازه ها به صورت آماده به فروش می رسند و می توانید آن را خریداری کنید. استفاده از حشره کش به همراه طعمه ای که داخل تله به کار رفته باعث سرگردانی آن ها می شود و مجدداً به محل اختفای خود بر می گردند. همین پروسه باعث می شود سایر سوسک ها به سمی که به بدن سوسک آغشته شده است، آلوده شوند و به مرور از بین بروند. حتماً در آشپزخانه از 10 تله و در حمام از 2 تله استفاده کنید. تله های بیشتری را برای اتاق های اضافی که فعالیت سوسک ها در آن مشکوک است به کار ببرید.

همچنین می توانید خودتان دست به کار شده و تله بسازید. ساخت تله برای سوسک در خانه کار آسانی است. برخی از آن ها به گونه ای هستند که مواد غذایی را داخل آن قرار می دهید و سوسک به محض ورود به تله گیر می افتند و در همان جا می میرند.

یک تله ساده دست ساز برای به دام انداختن سوسک

4. اسید بوریک

اسید بوریک یکی از مواد مؤثر خانگی در از بین بردن سوسک ها محسوب می شود. در صورتی که از اسید بوریک در درزها و شکاف ها استفاده کنید نتیجه بهتری در از بین بردن سوسک ها نصیبتان می شود.

اسید بوریک با چسبیدن به قسمت های مختلف بدن سوسک و دهیدراته کردن آن، موجب مرگ سوسک ها می گردد.

بهتر است از اسید بوریک در مکان های رایج پنهان شدن سوسک استفاده کنید. اما باید این نکته را مد نظر داشته باشید که اسید بوریک، پودری بسیار ریز است. این پودر با پخش شدن در هوا می تواند برای انسان و یا حیوانات خانگی مشکلاتی ایجاد کند. به همین دلیل هنگام استفاده از آن باید مراقب باشید. همچنین از استفاده مقدار زیادی اسید بوریک نزدیک به مکان نگه داری مواد غذایی و آب اجتناب کنید.

سایر مواردی که می تواند در دفع تهاجم سوسک ها به خانه مؤثر باشند عبارتند از: دارچین، نعناع، اسطوخودوس، جوش شیرین، لیمو و حتی پیاز.

در بسیاری از موارد نیز تمیز بودن محیط خانه برای عدم جذب سوسک ها به آن، پیشنهاد داده می شود.

بررسی کلی روش های رایج دفع سوسک در خانه

تک بعدی بودن اثر مواد دافع و کشنده سوسک

روش های خانگی به دو روش دافع و کشنده سوسک ها تقسیم می شوند. برخی مواد مانند پودر دارچین، نقشی در کشتن سوسک ها ندارند. آن ها فقط مانع از نزدیک شدن سوسک به آن منطقه می شوند. اما برخی دیگر نظیر خاک دیاتومه با خاصیت دهیدراته کردن بدن و مسدود کردن مجراهای تنفسی موجب مرگ سوسک می شوند.

استفاده از دارچین در کنار ورودی های خانه و یا کاشت نعناع فقط می تواند در ممانعت از ورود سوسک ها به خانه تأثیر داشته باشند. این قبیل مواد طبیعی در دفع قطعی و مرگ سوسک ها مؤثر نخواهند بود.

پودر دارچین به عنوان دافع سوسک مورد استفاده قرار می گیرد

نپتالاکتون موجود در گیاه سنبل الطیب یا علف گربه یک دافع طبیعی محبوب است. با مصرف این ماده در طولانی مدت، شاهد نتایج مساعدی در دفع سوسک ها خواهید بود.

به کارگیری هر کدام از این روش ها معایب خود را نیز به همراه دارد. به طور کلی روش های خانگی هنگام مواجهه با تهاجم شدید سوسک ها کارایی ندارند. زیرا به زمان و صبر زیادی برای رسیدن به نتیجه دلخواه نیاز دارند.

اثر تمیز بودن محیط خانه در عدم جذب سوسک

متأسفانه حتی یک خانه تمیز هم می تواند سوسک ها را به خود جلب کند. سوسک ها وارد خانه ها می شوند چون به دنبال غذا، آب و سرپناه هستند.

سرعت اثر گذاری مواد طبیعی در نابودی سوسک ها  

استفاده از روش های طبیعی برای دفع سوسک هزینه کم و خطرات کمتری دارد. اما هیچ تضمینی وجود ندارد که سوسک ها را کاملاً از بین ببرند. اثرگذاری مواد طبیعی خیلی کند انجام می پذیرد. در هنگام تهاجم سوسک ها به خانه، سرعت عمل در نابودی آن ها، به شما در مهار هر چه سریعتر کمک بسیاری خواهد کرد. در صورتی که زمان اقدام مقابله با سوسک طولانی شود وجود سوسک ها در خانه، منجر به مختل شدن روند زندگی می شود.

اگر قصد دارید فقط با استفاده از روش های خانگی، تهاجم سوسک ها به خانه را خنثی کنید، راهی طولانی در پیش دارید.

روش های خانگی نابودی سوسک، ساده اما زمان بر هستند

باید از یک نوع روش طبیعی به طور پیوسته استفاده کنید برای مثال اگر علف گربه را انتخاب کردید باید تا چندین ماه روش را انجام دهید تا نتیجه بگیرید.

راه های خانگی زیادی برای نابودی سوسک ها وجود دارد، اما قبل از هر چیزی باید مراقب سلامتی خود باشید. بسیاری از این مواد به صورت پودر است. اگر این مواد وارد بینی و دهان شوند ممکن است مشکلات عدیده ای برای سلامتی افراد به وجود بیاورند.  

به یاد داشته باشید، محبوب ترین راه حل خانگی به معنای بهترین راه حل نیست هنگامی که صحبت از خلاصی از سوسک ها می شود، موثرترین راه حل کمک گرفتن از یک سم سوسک کش تخصصی، ایمن و مقرون به صرفه است.

یک ماده دافع ممکن است ورود سوسک ها را از منطقه خاصی حفظ کند اما از آنجا که بیشتر مردم راهی برای دسترسی به شکاف ها، لوله ها یا درزهای خانه ندارند هر کاری می کنند تا این موجودات را از خانه بیرون کنند. در این شرایط شما به ماده ای نیاز دارید که علاوه بر خاصیت دفع سوسک ها از محیط، قدرت نابودی آن ها را نیز داشته باشد.

 

 

سم سوسک کش ریپلزال

 

 

نحوه خرید سم سوسک را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید