سوسک ها می پرند یا می جهند؟

آیا سوسک ها می توانند مانند ملخ ها یا جیرجیرک ها پرش داشته باشند؟

اگر شما هم به دنبال جواب این سوال که آیا سوسک ها می پرند می گردید احتمالا هنگام سرک کشیدن به کابینت یا کمد لباسهای خود متوجه حرکت سریع و پرش مانند یک حشره شده اید، متاسفانه باید بگویم صرف قادر بودن به پرش، احتمال سوسک بودن آن را رد نمی کند. بیایید ببینیم کدام یک از سوسکها توان پرش دارند و از لحاظ ظاهر چه شکلی هستند؟

بررسی پریدن یا جهیدن در سوسک ها

نگاه سنتی و عام این است که سوسک ها نمی توانند بپرند یا به عبارت دقیقتر جهش کنند. اما واقعیت این است که می توانند با کمک پاهای عقب و باز کردن بالهای خود از زمین جدا شوند. نتیجه اینکه جواب بله است! سوسک ها می پرند

می دانم جوابی نبود که می خواستید بشنوید و احتمالا برای شما ناخوشایند است.

به طور خلاصه سوسک ها با بازکردن بالهای خود می توانند "پرش" کوتاه داشته باشند. در گونه های مختلف مکانیسم پرش ممکن است کمی متفاوت از هم باشد اما در همه آنها پاهای عقبی و بالها در جدا شدن های کوتاه از زمین به سوسک کمک می کنند.

آیا سوسک های آلمانی می توانند بپرند؟

سوسک آلمانی (بلاتلا ژرمانیکا) یک سوسک تقریبا کوچک است. این سوسک بین 1.1 تا 1.6 سانتیمتر طول دارد. با وجود اینکه دارای بال است اما پرواز آن ضعیف است یا به عبارت دقیقتر پرواز آن بیشتر شبیه به پرشهای کوتاه می باشد تا پرواز واقعی. از لحاظ ظاهری شبیه سوسک آسیایی است که در ادامه به شرح خصوصیات آن می پردازیم.

پرش در سوسک های آلمانی

آیا سوسک های آسیایی می پرند؟

سوسک های آسیایی برعکس سوسک های آلمانی پرواز واقعی دارند و همانند پروانه هایی که جذب نور می گردند می توانند پرواز کنند. پرش آنها نسبی است و تا حدی می توانند خود را از زمین جدا کنند و یک شبه پرش داشته باشند.

آیا سوسک های قهوه ای دودی توانایی پرش دارند؟

از لحاظ جثه سوسک قهوه ای دودی (Periplaneta Fuliginosa) بزرگتر از سوسک آلمانی است. طول بدن آن به بیشتر از یک اینچ می رسد (1.25 اینچ). این سوسک واقعا توانایی پرش دارد. سوسک قهوه ای دودی معمولا در مناطقی با آب و هوای گرم دیده می شود. شما می توانید این سوسک را به وفور در ژاپن و مناطق جنوبی ایالات متحده آمریکا ببینید.

آیا سوسک آمریکایی می تواند بپرد؟

پری پلانتا آمریکانا که عموما به عنوان سوسک آمریکایی شناخته می شود پرش قابل توجهی دارد. به طوری که لقب جامپر را به آن داده اند. این سوسک قادر است حدود 50 برابر طول بدن خود پرش کند (5 تا 6 فوت) که در نوع خود واقعا شگفت انگیز است.

سوسک آمریکایی بزرگترین و رایج ترین گونه سوسک است و خلاف نام آن، منحصر و محدود به آمریکا نیست بلکه در اصل بومی آفریقا و خاورمیانه می باشد. به نظر می رسد این سوسک در سال 1625 با گذر از اقیانوس اطلس خود را به آمریکا رسانده است.

مقدار پرش سوسک ها چقدر است؟

چنانچه در محیط زندگی شما هم سوسک ها زندگی می کنند و به وفور یافت می شوند احتمالا بخواهید بدانید مقدار پرش آنها چقدر است؟

واقعیت این است که جواب این سوال بسته به گونه سوسک متفاوت است. در کل در فاصله 5 تا 6 فوتی اکثر سوسک ها می توانند طوری پرش کنند که روی بدن شما بنشینند. مسئله دیگر قدرت پرواز برخی از سوسک ها است که آن هم گاهی چندین برابر طول بدن آنها می باشد.

پرش سوسک آلمانی

 آیا سوسک ها می توانند مانند جیرجیرک ها (با پاهای عقب خود) بپرند؟

روشی را که جیرجیرک ها برای جهش کردن به کار می گیرند بسیار شبیه به نحوه پرش ملخها است. در واقع آنها هم از طریق مکانیسم هایی در پاهای عقب خود جهش می کنند که حشره را به هوا پرتاب می کند. جالب است بدانید که جیرجیرک ها و ملخ ها هر دو از اعضای راسته راست بالان (Orthoptera) حشرات هستند.

در کل در میان این دو گونه بیش از 13000 گونه دیگر وجود دارد. این گونه های مختلف از جهات مختلف از جمله رنگ، نحوه و توانایی پرواز و غیره متفاوت هستند، اما به طور کلی مشاهده شده است که میزان پرش اکثر جیرجیرک‌ها و ملخ‌ها  بین 6 اینچ تا 3 فوت می باشد. با این وجود برخی از سوسک ها با کمک گرفتن از بال های خود می توانند تا 6 فوت نیز بپرند.

 

سم سوسک کش ریپلزال

 

 

نحوه خرید سم سوسک را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید