نشانه های وجود سوسک در خانه

سوسک ها از جمله شایع ترین آفت های خانگی در سرتاسر جهان هستند.  این حشرات، شب ها در آشپزخانه ها، انبارهای نگهداری مواد غذایی، سطل آشغال ها، زیرآب و مجاری فاضلاب، به دنبال غذا می گردند. آن ها به دلیل سرعت رشد بالا و خساراتی که ایجاد می کنند، آفاتی فوق العاده دردسرساز به شمار می روند. آلرژی از جمله مشکلاتی است که سوسک ها ایجاد می کنند. افرادی که مکرراً در معرض سوسک ها قرار می گیرند، ممکن است پس از مدتی، دچار حساسیت شوند. به علاوه سوسک ها گاهی اوقات در انتقال بیماری های مختلف از جمله بیماری های مرتبط با سیستم گوارش نظیر اسهال خونی، دیاریا، وبا و تب حصبه، نقش اول را ایفا می کنند.

سوسک ها آفاتی به شدت زیانبار هستند، زیرا نه تنها باعث پخش شدن بیماری ها می شوند، بلکه از طریق تخریب منسوجات و کتاب ها، خسارات مادی نیز ایجاد می کنند. این حشرات، بخشی از غذای نیمه هضم شده خود را به صورت استفراغ از دهانشان خارج می کنند و بخش دیگر آن را به شکل مدفوع دفع می کنند. آن ها هم از دهان و هم از غده های عرق، مواد چندش آوری ترشح می کنند که بویی زننده و ماندگار از خود برجای می گذارند. این بو، یکی از نشانه های وجود آلودگی سوسک در یک منطقه به شمار می رود. برای آگاهی از سایر نشانه های وجود سوسک در خانه ها و ساختمان ها، با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

اهمیت کشف زود هنگام آلودگی سوسک

سوسک ها از آن دسته موجوداتی هستند که پیش از آنکه خودشان را در خانه ها ببینید، نشانه های حضورشان را خواهید دید. چراکه این آفات به عنوان موجوداتی شب زیست، معمولاً در طول روز از دیده پنهان می شوند و فقط شب ها برای جستجوی غذا فعالیت می کنند.  

عامل بسیار مهم و اساسی در دفع آفت سوسک از خانه ها، پی بردن هر چه سریع تر به وجود سوسک ها در آن محیط است. این کار کمک می کند به سرعت برای جلوگیری از شیوع و تکثیر آن ها اقدام کنید و به این شکل، خطرات سلامت ناشی از این حشرات آلوده را به حداقل برسانید.

علائم  وجود سوسک در خانه چیست؟

در اینجا چند مورد از علائم و نشانه های تهاجم سوسک مورد بررسی قرار گرفته است.

1. فضولات سوسک

سوسک ها گرد سیاه رنگی که شبیه دانه های قهوه است، از خود دفع می کنند. این ذرات که مدفوع سوسک هستند، پهنایی کمتر از 1 میلی متر و طول های متفاوت دارند.

فضولات سوسک

2. لکه های ادرار

در صورت فراوانی آب، سوسک ها آب اضافی را هنگام حرکت یا در حین استراحت، به صورت ادرار دفع می کنند. ادرار سوسک به شکل لکه های قهوه ای و نامنظم دیده می شود. برای یافتن این لکه ها، سطوح افقی و امتداد قرنیز ها را که سوسک در آنجا فعالیت بیشتری دارند، بررسی کنید.

3. کپسول تخم (اوتکا)

سوسک ها تخم های خود را در پوششی کپسولی به نام اوتکا قرار می دهند. هر اوتکا محتوی چندین تخم است. مشخصات ظاهری اوتکا و زمان تخمگذاری، در هر گونه سوسک متمایز است. اکثر گونه های سوسک، کپسول تخم را بلافاصله پس از تشکیل رها می کنند، اما سوسک آلمانی آن را تا چند ساعت پیش از هچ شدن تخم ها و خروج نوزادان از آن، در شکمشان حمل می کنند.

اوتکا در سوسک های مختلف:

در سطح اوتکا سوسک آلمانی، حدود 18 حلقه وجود دارد. تعداد این حلقه ها در کپسول تخم سوسک قهوه ای نواری، حدود 8 حلقه است و در اوتکاهای سوسک های قهوه ای دودی شرقی، آمریکایی، استرالیایی، تقسیم بندی واضح به چشم نمی خورد

4. پوسته ریخته شده سوسک

سوسک ها در طی مراحل رشد از مرحله نمفی تا مرحله بلوغ، 5 تا 8 بار پوست اندازی می کنند. این پوسته ها را می توان در مکان هایی که سوسک ها در آن پناه گرفته اند، یافت.

5. آسیب های ایجاد شده توسط سوسک ها

علائم  غیرعادی تخریب در موارد مختلف به غیر از آن هایی که روی بسته بندی مواد غذایی دیده می شوند می تواند از نشانه های وجود سوسک باشد. سوسک ها به مواد آلی ساخته شده توسط موجودات زنده نظیر چرم و کتاب ها علاقه زیادی دارند.

6. بوی غیر معمول

سوسک ها با دفع فضولات شان در هر نقطه ای که در آنجا زندگی می کنند، بوی آزاردهنده ای در محیط بوجود می آورند. بوی بد ناشی از فضولات سوسک، به دلیل وجود فرومون ها در مدفوع سوسک است. این فرومون ها سبب جذب و تجمع سایر سوسک ها می شوند و برای انسان ها، بویی شبیه به بوی ماندگی ایجاد می کند. این بو در هر مکانی که سوسک ها در آن تجمع دارند به مشام می رسد و هرچه جمعیت سوسک ها بیشتر باشد، این بو شدیدتر می شود.

بوی مدفوع سوسک

7. مشاهده سوسک های زنده

دیدن سوسک هایی که شب هنگام و در تاریکی به دنبال یافتن غذا در آشپزخانه پرسه می زنند برای اغلب افراد صحنه ای تکراری است و می تواند نشانه مهمی از وجود سوسک در خانه باشد؛ زیرا دیدن حتی یک سوسک زنده در محیط، می تواند دلیل بر وجود تعداد بیشتری از آن ها باشد که در گوشه و کنار پنهان شده اند. گونه های مختلف سوسک، جذب موارد مختلفی می شوند و با دانستن آن ها راحت تر می توان مکان اختفای سوسک ها را یافت.

به عنوان مثال، سوسک های آلمانی به گرما و رطوبت نیاز دارند و ممکن است اطراف حمام، لباس شویی و آشپزخانه یافت شوند. به علاوه این سوسک ها، می توانند به کمک بخش های چسبان روی پاهایشان، به راحتی از سطوح صافی همچون شیشه و لیوان و درب کابینت ها بالا روند. درنتیجه اگر به دنبال سوسک های آلمانی هستید بررسی قسمت های فوقانی آشپزخانه را فراموش نکنید. سوسک های شرقی می توانند به داخل کولرها نفوذ کرده و از آنجا به درون خانه راه پیدا کنند. همچنین ممکن است این سوسک ها را در مکان هایی نظیر انباری ها و داخل کفشوی فاضلاب ها مشاهده کنید.

سوسک ها کجا زندگی می کنند؟

جایی که  سوسک ها در آنجا پناه می گیرند، به گونه آن ها بستگی دارد. چراکه با وجود شباهت های رفتاری که بین گونه های مختلف وجود دارد؛ هر یک نیازمند شرایط منحصر به فرد و ویژه نیز هستند. مثلاً بعضی از گونه های سوسک حمام، شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب را ترجیح می دهند، بنابراین این سوسک ها در مناطقی با آب و هوای سرد، محدودتر هستند. این در حالی است که برخی دیگر از سوسک ها می توانند شرایط اقلیمی خنک تر را تحمل کنند. مثلاً سوسک های شرقی نسبت به سوسک های آلمانی، می توانند شرایط خنک تر را تحمل کنند؛ بنابراین می توانند، در خارج از خانه نیز زنده بمانند.

حمام ها:

قسمت پشتی کابینت های حمام، مخصوصاً کابینت هایی که در آن ها از صابون و مواد شوینده نگهداری می شود و درب آن ها دیر به دیر باز می شود، لوله کشی فاضلاب زیر سینک ها، حمام و توالت، مکان ایده آلی برای تجمع سوسک ها هستند. هر مکانی که تاریک بوده و دارای رطوبت کافی باشد، می تواند برای سوسک ها به عنوان مخفیگاهی ایده آل محسوب شود. آن ها می توانند در مجاری فاضلاب و زیرآب های داخل سینک ها و حمام زندگی کنند و از پس مانده های صابون، کاغذ توالت و دستمال و حتی پوست و مو ریخته شده تغذیه کنند.

سوسک های حمام

آشپزخانه ها:

داخل کمد و کابینت های آشپزخانه را بررسی کنید، این مکان ها از جمله رایجترین مخفیگاه های سوسک در آشپزخانه ها هستند. گاهی اوقات می توان سوسک هایی را که به صورت وارونه در گوشه داخلی بالای کمد ها قرار گرفته اند مشاهده کرد. از دیگر مکان های مورد علاقه سوسک ها در آشپزخانه، اطراف خروجی فاضلاب، زیر ظرف ها و پشت ماشین ظرفشویی می باشد. در این مناطق رطوبت و همچنین سرپناه و غالباً منابع غذایی برای سوسک ها تأمین است.

فضاهای پنهان در وسایل موتور دار که گرما تولید می کنند، و درز و شکاف های باریکی که وسایلی مانند پشت اجاق گاز، یخچال و فریزر نیز نقاط دیگری هستند که سوسک ها می توانند در آنجا تجمع داشته باشند و باید به دقت بررسی شوند. پس از اینکه به مکان دقیق تجمع سوسک ها پی بردید باید بلافاصله با استفاده سم کشنده سوسک و تخم سوسک برای ریشه کنی کامل این آفات از محیط زندگی خود اقدام کنید. 

 

 

سم سوسک کش ریپلزال

 

 

نحوه خرید سم سوسک را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید