سوسک در خانه

در این مقاله هر آنچه که باید در مورد سوسک ها بدانید، آورده شده است. با مطالعه این مطالب می توانید سوسک های موجود در خانه خود را ریشه کن کنید.

زیستگاه سوسک ها

سوسک ها آفاتی هستند که اغلب در نقاط تاریک، گرم و مرطوب داخل خانه ها، هتل ها و رستوران ها یافت می شوند. این حشرات قادرند درون مجاری فاضلاب، اطراف سینک و یا حتی بیرون از منازل، به زندگی خود ادامه دهند. بیشتر سوسک ها در طول روز در مناطق تاریک و دور از دسترس موجود در خانه ها پنهان شده و منتظر فرارسیدن شب می مانند. پشت مبلمان و لوازم خانگی نظیر یخچال، اجاق گاز همچنین داخل کمد و یا کابینت ها از جمله رایجترین مکان های اختفای سوسک ها هستند. شب هنگام سوسک ها فعالیت خود را از سر می گیرند و به دنبال غذا می گردند، فعالیت های جفتگیری و تخمگذاری این حشرات نیز اغلب در طول شب اتفاق می افتد. این آفات موذی قابلیت فوق العاده ای برای عبور از باریکترین شکاف ها دارند. آن ها بدن خود را باریک و  پهن می کنند تا بتوانند در شکاف های بین کفپوش ها و دیوارها جا بگیرند یا از آن ها عبور کنند.

عادات و رفتار سوسک ها

سوسک هایی که در خارج از منازل زندگی می کنند، در فصل زمستان به خواب زمستانی می روند و با فرا رسیدن بهار، فعالیت خود را از سر می گیرند.

آن ها حشرات اجتماعی هستند و معمولاً گروهی زندگی می کنند. سوسک ها برای ارتباط با یکدیگر، از پیام های شیمیایی یا فرومون ها استفاده می کنند. فرومون هایی که از بدن سوسک منتشر می شود بویی شبیه به بوی مدفوع دارد، و باعث می شود سوسک های دیگر موجود در آن منطقه به دور هم جمع شوند. بنابراین اگر در خانه خود بوهای نامطبوعی حس می کنید که منبع آن نامشخص است، می توانید به وجود جمعیت بزرگی از سوسک ها در خانه تان مشکوک شوید.

اگر در آشپزخانه منزلتان سوسک ببینید چه می کنید؟

سوسک ها به شدت جذب آشپزخانه منازل می شوند، چرا که در این منطقه هر آنچه که برای زندگی سوسک ها مورد نیاز باشد در دسترس آن ها است. به همین دلیل اغلب افراد وقتی که شب برای نوشیدن یک لیوان آب به آشپزخانه می روند، با منظره ترسناک یک حشره شش پا که در حال فرار به زیر وسایل است مواجه می شوند.

اگر شما هم تجربه مشابهی داشته اید پس می توان گفت به جای درستی آمده اید، در اینجا به شما خواهیم گفت که در صورت مشاهده سوسک در خانه یا آشپزخانه، چه کار کنید و چگونه از شر این آفات خلاص شوید.

سوسک های درون آشپزخانه

آیا می توان از ورود سوسک به خانه ها پیشگیری کرد؟

خوشبختانه پیشگیری از ورود سوسک به منازل و سایر مکان ها امکان پذیر است و روش های زیادی برای پیشگیری از تهاجم این آفات وجود دارد. یکی از بهترین روش ها، استفاده از لامپ های مخصوصی است که مانع از جذب حشرات می شود. همانطور که می دانید حشرات که سوسک ها نیز گونه ای از آن ها هستند به شدت جذب نور می شوند. امروزه لامپ های خاصی تولید شده که فرکانس نور ساطع شده از آن ها برای حشرات جذاب نیست. درنتیجه می توانید تعویض لامپ های منزل خود با لامپ های فوق، سبب می شود از ورود سوسک و هجوم آفاتی نظیر پشه و مگس به خانه هایتان، جلوگیری کنید.

برای جلوگیری از ورود سوسک ها به خانه خود باید این چهار کار را انجام دهید

• منابع غذایی مانند خوراک پرندگان، غذای حیوانات خانگی و غذاهای باقی مانده خود را بسته بندی کنید

• فضولات حیوانات خانگی را به طور مرتب تمیز کنید

• بی نظمی را از فضای داخلی خانه خود بزدایید، بنابراین مکان های کمتری برای مخفی شدن سوسک ها وجود خواهد داشت

• درختان و درختچه ها را هرس کنید تا جریان هوا و تابش نور خورشید بهتر شود، سوسک ها مکان های این چنینی را دوست ندارند

محل اختفای سوسک ها در خانه

سوسک ها در فضاهای تنگ و تاریک زندگی می کنند. آن ها به محض ورود به خانه، به دنبال غذا، آب و سرپناه می گردند و تا زمانی که منطقه ای پیدا نکنند که بتواند نیازهای اساسی شان را تأمین کند، به جستجوی خود ادامه می دهند.

رایجترین نقاط اختفای انواع سوسک:

بهترین نقاط اختفای سوسک ها که تقریباً برای تمام گونه های سوسک حمام، مشترک هستند عبارتند از؛ داخل یا پشت کابینت های آشپزخانه، اطراف وان حمام، اطراف توالت، فضای پشت و زیر لوازم آشپزخانه نظیر یخچال و اجاق گاز، درز و شکاف های موجود در چهارچوب درب ها، دیوارها و کف اتاق های خانه.

عجیب ترین نقاط اختفای سوسک ها:

از دیگر مناطق اختفای سوسک می توان به درون جعبه های مقوایی و قطعات الکترونیکی کامپیوتر ها اشاره کرد. بخش های داخلی وسایل الکترونیکی می تواند فضای امن و راحتی برای پناه دادن به سوسک ها باشد. این مکان ها علاوه بر اینکه دور از دسترس هستند، فضاهای تنگ زیادی دارند که سوسک ها در آن ها پنهان می شوند زیرا این حشرات به قرار گرفتن در فضاهای باریکی که بدنشان در تماس با سطح بالایی و پایینی شکاف باشد، علاقه زیادی دارند. همچنین گرمای تولید شده توسط این قطعات الکترونیکی برای سوسک هایی که به مکان های گرم علاقه دارند بسیار خوشایند است.

محل اختفای سوسک ها

تولید مثل و تکثیر سوسک ها

سوسک ها حشراتی تخم گذار هستند. آن ها تخم های خود را در مکان های امن پنهان می کنند تا گزند آسیب ها در امان باشند. سوسک ها می توانند در هر مکانی تخم گذاری کنند. بنابراین تخم سوسک را، از آشپزخانه گرفته تا داخل کمد لباس ها، در هر نقطه ای از خانه می توان یافت.

تخم های سوسک به صورت دسته هایی چندتایی، داخل پوشش محافظی از جنس پروتئین به نام اوتکا قرار می گیرند. تعداد سوسک های جنین موجود در هر اوتکا، به گونه سوسک بستگی دارد. به عنوان مثال، سوسک های آلمانی که شایعترین نوع سوسک حمام در سراسر جهان هستند، می توانند در هر کپسول تخم یا اوتکای خود، حداکثر 90 تخم سوسک قرار دهند. سوسک های آلمانی تا چند ساعت قبل از هچ شدن تخم ها و خروج نوزادان از آن، در شکم خود حمل می کنند و معمولاً در آشپزخانه تخمگذاری می کنند.

استفاده از تله برای از بین بردن سوسک ها

هنگام استفاده از تله های حشره کش برای از بین بردن سوسک ها، آن ها را در مناطقی قرار دهید که سوسک ها به سمت آن جذب شوند. در واقع این مناطق جاهایی هستند که سوسک ها ترجیح می دهند آنجا زندگی کنند.

 اگر با سوسک های دودی یا همان سوسک شرقی که بزرگترین نوع سوسک است مواجه هستید یا سوسک های آمریکایی را که به طور معمول در فاضلاب و کفشورها زندگی می کنند، در خانه خود مشاهده می کنید، ابتدا باید بهداشت کلی را بهبود ببخشید و سپس برای نابودی سوسک های مزاحم به سراغ استفاده از تله بروید.

در صورتی که با جمعیت گسترده ای از سوسک ها مواجه باشید استفاده از این روش ها چندان مؤثر نخواهد بود. در این شرایط تنها روش اثربخش برای ریشه کنی کامل سوسک ها و تخم های آن ها استفاده از سموم کشنده سوسک و تخم سوسک می باشد.

استفاده از جاروبرقی برای از بین بردن سوسک ها

استفاده از جاروبرقی به دو طریق بر کاهش آلودگی سوسک ها اثر می گذارد. اول اینکه جاروبرقی با جمع کردن ذرات خوراکی ریخته شده در گوشه و کنار خانه، منابع غذایی را که یکی از مهمترین عوامل جذب سوسک به منازل است از میان بر می دارد. بنابراین سوسک ها که چیزی برای خوردن نمی یابند آن محل را ترک خواهند کرد. دوماً جاروبرقی می تواند به عنوان سلاحی مکنده برای به دام انداختن سوسک ها و جمع کردن تخم سوسک ها از بخش های مختلف خانه مورد استفاده قرار بگیرد. سپس با دور انداختن کیسه جارو، طی یک حرکت می توانید از شر ده ها سوسک و تخم سوسک خلاص شوید.

 

 

سم سوسک کش ریپلزال

 

 

نحوه خرید سم سوسک را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید