انتقال بیماری ها از طریق سوسک

وجود سوسک در خانه مساوی با گستردگی بیماری های ناشی از سوسک است. عادت های غذایی و لانه سازی سوسک ها، به معنای این است که طیف وسیعی از بیماری های مختلف را وارد محیط خانه و محل کار می کنند. 

این علائم بر انسان تأثیر گذاشته و سلامت آن ها را تهدید می کند. همچنین برای محیط هایی نظیر کارخانه های صنایع غذایی، این موضوع بسیار مهم بوده و با دیدن اولین موجود موذی مانند سوسک باید قوانین را رعایت کنند و سریع درصدد از بین بردن آن ها باشند.

بیماری هایی که از سوسک منتقل می شوند؟

سوسک ها می توانند طیف وسیعی از بیماری ها را گسترش دهند، اما برخلاف پشه ها به طور مستقیم به انسان یا حیوانات خانگی آسیب نمی رسانند. راه های انتقال بیماری از طریق سوسک می تواند به صورت غیر مستقیم انجام گیرد. انتقال به طور غیر مستقیم، از مصرف یا تماس با وسایلی که توسط سوسک آلوده شده اند خواهد بود، نه از طریق گزیده شدن توسط سوسک ها. سوسک ها معمولاً مهم ترین عامل ایجاد بیماری نیستند، اما در شیوع برخی بیماری ها، نقش مکمل دارند.

سوسک ها ناقل بیماری های زیر هستند:

سالمونلوز، تب حصبه، وبا، دیسنتری، جذام، طاعون، کمپیلوباکتریوز، لیستریوز، ژیاردیا

سوسک ها همچنین می توانند باعث آسم و سایر آلرژی ها شوند و همچنین استافیلوکوکوس اورئوس، ایشرشیاکولای و استرپتوکوک را گسترش دهند.

سالمونلوز

سوسک ها، مثل جوندگان، شروع به انتقال باکتری های سالمونلا کرده و می توانند باعث سالمونلوز شوند؛ این بیماری در انسان ظاهر شده و علائمی شبیه به مسمومیت غذایی دارد؛ سوسک ها با تغذیه از غذای آلوده، باکتری ها را جمع می کنند، سالمونلا یک ماه یا بیشتر در دستگاه گوارش آن ها باقی می ماند و از طریق استفراغ و مدفوع آن ها، بیرون می آید.

ابتلاء به سالمونلوز از طریق غذای آلوده به سوسک

علائم این بیماری در انسان، به طور معمول 12 تا 72 ساعت پس از عفونت بروز می یابد. علائم ناشی از ابتلاء به سالمونلوز شامل: اسهال، تب و استفراغ است. بهبودی معمولاً بعد از چهار تا هفت روز اتفاق می افتد و علاوه بر معالجه های پزشکی باید از مایعات زیاد استفاده شود تا مواد سمی از بدن خارج شوند.

تب حصبه

تب تیفوئید یا تب حصبه یک عفونت باکتریایی است که در اثر باکتری سالمونلا تیفی ایجاد شده و یک بیماری بسیار عفونی است. سوسک ها با مصرف مدفوع آلوده به باکتری، این بیماری را منتقل می کنند. تب تیفوئید در کشورهای در حال توسعه که در آن بهداشت ضعیف بوده و دسترسی محدود به آب تمیز وجود دارد شایع است. تصور می شود که کودکان و افراد مسن به دلیل شرایط ایمنی بدنشان، بیشتر در معرض خطر این بیماری باشند.

علائم تب حصبه شامل موارد زیر است:

حرارت بالای بدن، درد در عضله و سر، یبوست یا اسهال، خستگی و دل درد

اگر هر یک از علائم تب حصبه را تجربه کردید باید سریع به اورژانس مراجعه کنید. اگر این بیماری درمان شود، طی سه تا پنج روز به سرعت بهبود می یابد، اما اگر درمان نشود عوارض جدی خواهد داشت.

وبا

وبا یک عفونت اسهال حاد است که توسط باکتری ویبریو ایجاد می شود. این بیماری در کشورهای در حال توسعه و مناطقی که مدیریت ناکافی زیست محیطی دارند رایج است. این عفونت از طریق خوردن مواد غذایی و نوشیدنی های آلوده به باکتری، رخ می دهد. در صورت قرار گرفتن در معرض باکتری، سوسک ها می توانند غذا و محیط را از طریق مدفوع و استفراغ خود آلوده کنند. محققان تخمین زده اند که در سراسر جهان، تقریباً یک و نیم تا چهار و نیم میلیون نفر در سال به وبا مبتلاء می شوند، که منجر به مرگ 28000 تا 142000 نفر می شود.

عامل بیماری وبا، باکتری ویبریو است

حدود هشتاد درصد از افراد آلوده به وبا هیچ نشانه ای ندارند، اگرچه این باکتری به مدت یک تا ده روز پس از عفونت، همچنان در مدفوع آن ها وجود دارد. در این میان، هشتاد درصد علائم، خفیف تا متوسط هستند و حدود بیست درصد مبتلا به اسهال حاد آبکی شده و در نتیجه بدنشان به کم آبی شدید گرفتار می شود.

 

 

استفاده از اسپری حشره‌کش:

  • اسپری‌ های حشره‌کش ریپلزال، که حاوی مواد شیمیایی مختلف هستند، می‌توانند برای کنترل سوسک‌ها مؤثر باشند. قبل از استفاده از این محصولات، دقیقاً دستورالعمل تولید کننده را مطالعه کنید و از ایمنی‌های لازم برخوردار شوید.

استفاده از دام‌های حشرات:

  • دام‌های حشرات شامل تله‌ها، ژل‌های حشره‌کش می‌توانند برای گرفتن سوسک‌ها مؤثر باشند.

استفاده از روش‌های طبیعی:

  • برخی از روش‌های طبیعی نیز ممکن است به عنوان جایگزین‌های شیمیایی برای کنترل سوسک‌ها مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان مثال، اسانس‌های گیاهی مثل نعناع، رزماری، یا روغن‌های طبیعی ممکن است به عنوان دافع سوسک‌ها مورد استفاده قرار گیرند

 

دیسنتری

دیسنتری نوعی بیماری التهاب روده ای - معده ای است که منجر به اسهال خونی می شود. به طور کلی، بیشتر افراد از علائم خفیف رنج می برند و طی یک هفته و بدون مراقبت پزشکی بهبود می یابند.

دو نوع دیسنتری وجود دارد:

دیسنتری باکتریایی: گاهی اوقات به آن شیگلوز گفته می شود که این بیماری توسط باکتری های شیگلا ایجاد می شود.

دیسنتری آمیبیآمیبیک: ناشی از یک انگل تک سلولی به نام انتاموبیا است معمولاً در مناطق گرمسیری یافت می شود.

دیسنتری معمولاً از طریق بهداشت ضعیف،شسته نشدن صحیح دست ها و مصرف مواد غذایی و نوشیدنی آلوده به سوسک ها پخش می شود. علائم این بیماری اسهال حاوی خون و مخاط، درد در معده، تهوع، استفراغ و تب بالا است.

جذام

سوسک ها و بعضی حشرات دیگر، مظنون به حمل باسیلوس مایکوباکتریوم هستند که باعث جذام می شود.

اعتقاد بر این است که سوسک ها این بیماری را از طریق مدفوع خود گسترش می دهند. اگرچه این باکتری ها بسیار عفونی نیستند، اما در صورت عدم درمان می تواند باعث آسیب دائمی در پوست، اعصاب و چشم ها شود که می تواند منجر به بدشکلی در آن ها شود.

دوره کمون یا نهفتگی این بیماری پنج سال است و می تواند تا ظهور نشانه های بیماری بیست سال طول بکشد. درمان جذام با استفاده از چند دارو ممکن شده است.

طاعون

اگرچه اغلب تصور می شود طاعون، نوعی بیماری است که از جوندگان به ویژه موش ها ناشی می شود، اما سوسک ها هم به گسترش باکتری یرسینیا پستیس، عامل طاعون، مشهور هستند و باعث طاعون بوبونیک یا طاعون خیارکی می شود. این نوع طاعون از متداول ترین طاعون ها محسوب می شود.

سوسک ها و انتقال بیماری طاعون

علائم شایع طاعون بوبونیک شامل موارد زیر می شود:

غدد لنفاوی متورم و دردناک، لرز، گرفتگی عضلات و تب شدید

افراد آلوده به طاعون نیاز به درمان فوری دارند و برای جلوگیری از عواقب شدید باید 24 ساعت پس از عفونت، به آن ها آنتی بیوتیک داده شود.

کمپیلوباکتریوز

کمپیلوباکتریوز عفونتی است که توسط کمپیلوباکتر ایجاد می شود. این بیماری یکی از شایع ترین عفونت های باکتریایی در انسان بوده و یک بیماری شایع در اثر مصرف مواد غذایی است.

محققان یک گونه کمپیلوباکتر را در محتویات روده و سطح خارجی بدن هر دو سوسک آمریکایی و سوسک های شرقی پیدا کرده اند. انتقال از طریق مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های آلوده مانند شیر انجام می شود. همچنین می تواند از طریق تماس جنسی نیز منتقل شود، اگرچه ابتلاء به این بیماری از این طریق بسیار نادر است. علائم کمپیلوباکتریوز شامل اسهال خونی و همچنین گرفتگی، درد شکمی و تب است.

لیستریوز

لیستریوز یک عفونت جدی است که توسط باکتری لیستریا مونوسیتوژنز ایجاد می شود. معمولاً با مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های آلوده انتقال می یابد. طبق بررسی مراکز کنترل بیماری ها، این یک مشکل مهم بهداشت عمومی است.

لیستریوز در درجه اول افرادی با سیستم ایمنی ضعیف مانند زنان باردار، نوزادان و افراد مسن را مبتلا می کند. علائم لیستریوز معمولاً تب، درد عضلانی و اسهال است. با این حال، اگر بیماری  فراتر از دستگاه گوارش گسترش یابد، علائمی شامل سردرد، سفت شدن عضلات گردن، پریشانی و گیجی، از بین رفتن تعادل و تشنج ظاهر می شود. در مورد زنان باردار، لیستریوز می تواند منجر به سقط جنین، مردن جنین در شکم مادر و یا زایمان زودرس شود.

اشریشیا کلی

اشریشیا کلی نوعی باکتری است که معمولاً در روده انسان یافت می شود. اگرچه بیشتر جزء باکتری های بی ضرر هستند، اما برخی از آن ها می توانند مسمومیت جدی با مواد غذایی ایجاد کنند.

علائم شایع عفونت اشرشیا کلی اسهال آبکی و گرفتگی شکم است. علائم دیگری نیز وجود دارند که کمتر شایع هستند. این علائم عبارتند از:

تب، لرز، حالت تهوع و دردهای عضلانی

علائم ناشی از این بیماری معمولاً سه هفته طول می کشد. اعتقاد بر این است که سوسک ها به طور مستقیم از طریق مواد غذایی و نوشیدنی های آلوده و همچنین انتقال غیر مستقیم، که عوامل بیماری زا روی پاها و ساختار بیرونی بدنشان وجود دارد انسان را آلوده می کنند.

تصویری از باکتری اشرشیاکلی

بیماری های دیگری که توسط سوسک ها رواج دارد

اگرچه از آن ها به عنوان بیماری یاد نمی شود اما تعداد معدودی باکتری وجود دارد که از طریق سوسک ها گسترش می یابند و می توانند به عفونت های جدی تبدیل شوند.

استافیلوکوکوس اورئوس

استافیلوکوکوس اورئوس یک باکتری کوکسی گرم مثبت است. این ارگانیسم به طور کلی بی ضرر است، اما می تواند باعث عفونت های جدی شود.

عفونت می تواند در اشکال مختلفی از عفونت های جزئی پوستی مانند جوش شروع شده و تا عفونت در خون، ریه ها و قلب بروز کند. سوسک ها باکتری را در اسکلت های خارجی یا دستگاه گوارش خود حمل می کنند.

استرپتوکوک

مانند استافیلوکوکوس اورئوس، عفونت های استرپتوکوک به اشکال مختلفی از عفونت خفیف گلو گرفته تا عفونت های خطرناک در خون یا در سایر اندام ها ایجاد می شوند.

سوسک ها و تأثیر آن بر بروز آسم

برای افزودن به سایر بیماری های باکتریایی از سوسک باید آسم را هم در نظر گرفت. آلرژی ناشی از سوسک، اولین بار پس از خزیدن سوسک بر روی پوست و به وجود آمدن علائم آلرژیک در پوست شناسایی شد.

سوسک ها به دلیل وجود پروتئین های خاص در بدن خود می توانند باعث آسم شوند، که می تواند برای برخی افراد بسیار خطرناک باشد. هنگامی که ذرات ریز از بدن سوسک از طریق هوا در ساختمان ها پخش می شوند، این پروتئین ها استنشاق می شوند و حملات آسمی در افراد حساس ایجاد می شود.

بزاق، مدفوع و پوست ناشی از پوست اندازی سوسک ها می تواند هم آسم و هم عوامل آلرژی را تحریک کند.

طبق تحقیقات، بسیاری از خانه هایی که ما در آن ها زندگی می کنیم حاوی آلرژن های ناشی از سوسک ها هستند. این آلرژن ها در خانه های شهری بیشتر از خانه های روستایی وجود دارند. به همین دلیل کودکانی که در شهر زندگی می کنند، بیشتر در معرض ابتلاء به آسم و حساسیت ها می باشند.

برای حفظ سلامت خود و خانواده تان بهتر است مکان های مخفی شدن سوسک ها در خانه را پیدا کرده و آن ها را با استفاده از سموم قوی سوسک کش از بین ببرید.

 

سم سوسک کش ریپلزال

 

 

نحوه خرید سم سوسک را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید