راهکارهایی برای مبارزه با سوسک ها

روش های مختلف و متنوعی برای از بین بردن سوسک ها وجود دارد. بسته به شدت تهاجم، آب و هوا و نوع سوسک می توان از روش های متفاوتی بهره برد تا ریشه کن کردن سوسک ها ساده تر انجام شود.

 

کنترل سوسک ها در آب و هوای معتدل، جایی که سوسک ها در زمستان، خارج از خانه زنده نمی مانند، آسان تر از مناطق مرطوب و گرم است.

مهمترین بحث در کنترل حشرات، نظافت است. البته این موضوع در خانه هایی که کودکان و حیوانات خانگی در آن زندگی می کنند، ممکن است سخت تر باشد. سوسک ها ممکن است گاهی اوقات در خانه های بسیار تمیز هم یافت شوند. اما بعید است که بتوانند مدت های طولانی در آن جا دوام بیاورند. مشاهده تخم سوسک، لارو در اندازه های مختلف و سوسک های بالغ نشانه حضور طولانی مدت سوسک در خانه است.

با جستجوی پشت مبلمان، اجاق گاز، یخچال و دیگر مکان های دور از دسترس می توان آلودگی محیط، توسط سوسک ها را تشخیص داد. برای یافتن سوسک ها در خانه بهتر است شب اقدام کنید. این حشرات موذی، شب ها به دنبال آب و غذا، از پناهگاههایشان بیرون می آیند.

ریشه کن کردن سوسک در آپارتمان ها، به دلیل دسترسی آسان تر سوسک ها به خانه های مجاور، سخت است. سوسک ها به راحتی از کنار لوله ها و کانال ها به خانه وارد می شوند. آن ها همچنین می توانند از طریق بسته بندی های مواد غذایی نظیر بسته های تخم مرغ، آب معدنی و یا سبزیجات به خانه ها راه پیدا کنند.

مکان های مهم برای مقابله با سوسک ها

قسمت های مختلف خانه ممکن است تحت تهاجم سوسک ها قرار بگیرد. مکان هایی مانند آشپزخانه، پشت تابلوها، زیر یا داخل کمدها و مبلمان از مکان های پرطرفدار سوسک ها هستند. در آشپزخانه، سوسک ها زیر سینک ظرفشویی، کنار لباسشویی و ظرفشویی، پشت اجاق گاز و یخچال ها تجمع می کنند.

محل اتصال لوله های آب، یکی از محل های تجمع سوسک ها است

در مکان هایی مثل رستوران و کارخانجات فرآوری مواد غذایی محل تجمع سوسک ها متفاوت است. آن ها در کانال های فاضلاب و انبارهای نگه داری مواد غذایی پنهان می شوند. جایی که به راحتی به آب و غذا دسترسی داشته باشند.

رعایت اصول بهداشتی در خانه، محدود کردن دسترسی سوسک ها به منابع غذایی و مسدود کردن راه های ورود آن ها به خانه از مهم ترین اقدامات کنترلی و پیشگیرانه هستند. در ادامه به بررسی بیشتر این موارد می پردازیم.

اقدامات مهم برای کنترل ورود سوسک به خانه

1 . تمیز نگه داشتن خانه

همه قسمت های خانه باید تمیز نگه داشته شوند. در هیچ بخشی از خانه، مواد غذایی روی زمین یا سطوح دیگر باقی نمانده باشد. مواد غذایی باید در ظروف با بسته بندی مناسب نگه داری شوند. بسته بندی های مواد غذایی را می توان بسته به نوع آن، در کابینت و یا یخچال نگهداری کرد. سطل های زباله باید ترجیحاً به صورت روزانه تخلیه شوند. در غیر این صورت جذب سوسک ها به خانه بسیار محتمل است.

زیرزمین ها و مناطقی که در زیر یا بالای ساختمان ها قرار دارند باید خشک و عاری از مواد غذایی و آب باشند. رفت و آمد ما به این قسمت ها در خانه به ندرت اتفاق می افتد. به همین دلیل سوسک به راحتی در آنجا جولان می دهند. تعداد آن ها در مدت کوتاهی در شرایط مناسب و بدون مزاحمت ما به سرعت افزایش می یابد.

2 . مسدود کردن راه نفوذ سوسک ها به خانه

بسته بندی مواد غذایی مانند جعبه تخم مرغ و وسایل دست دوم مثل مبلمان باید قبل از استفاده در خانه مورد بررسی قرار گیرند.

در بعضی موارد، با بستن درز  و شکاف پنجره و درب ها، امکان ورود سوسک به خانه از میان برداشته می شود. دریچه های لوله کشی فاضلاب، کابل های برق و تلفن نیز باید مسدود شوند.

مسدود کردن پنجره برای پیشگیری از ورود سوسک به خانه

روش های کنترل شیمیایی سوسک ها

روش ها و مواد مختلفی برای کنترل های شیمیایی آفات از جمله سوسک وجود دارد. در ادامه به بررسی انواع آن می پردازیم.

1 . اسپری حشره کش

کنترل سوسک ها به دلایل مختلف، با اسپری های حشره کش دشوار است. مقاوم شدن سوسک ها در مقابل مواد به کار رفته در اسپری ها، یکی از مشکلات مهم این روش است. کنترل شیمیایی با اسپری فقط به طور موقت نتیجه بخش است.

اسپری های حشره کش و گرد و غبار باقیمانده از بعضی سموم دیگر در خانه سبب ساز مشکلات زیادی برای سلامتی انسان و حیوانات خانگی هستند. اسپری حشره کش، برای دوره های مختلف، از چند روز تا چند هفته مؤثر خواهد بود.

مدت زمان ریشه کن کردن سوسک با اسپری حشره کش

مدت زمان ماندگاری اثرات حشره کش به عوامل مختلفی بستگی دارد. مواد شیمیایی مورد استفاده، دوز و فرمولاسیون اعمال شده، نوع سطحی که بر روی آن اعمال می شود، دما، رطوبت و میزان پوششی که اتفاق می افتد از عوامل مهم محسوب می شوند.

حشره کش ها معمولاً ماندگاری بیشتری در سطوح رنگی نسبت به سطوح بدون رنگ دارند. همچنین ماندگاری آن ها بر روی سطح چوبی بیشتر از سطح های آجری یا بلوکی است.

شستن مکرر سطح مورد نظر یا وجود گرد و غبار روی آن می تواند یک حشره کش را بی فایده جلوه دهد. استفاده از اسپری حشره کش، به تنهایی، به ندرت منجر به ریشه کن شدن سوسک می شود. برای بیشتر گونه های سوسک، ممکن است اقداماتی در فواصل ماهانه برای نابودی تخم ها یا جلوگیری از تجدید حیات آن ها لازم باشد.

ایمنی و احتیاط هنگام استفاده از اسپری حشره کش

برای جلوگیری از آلودگی مواد غذایی با اسپری سوسک کش باید مراقب باشید. از حشره کش ها در مناطقی که ممکن است کودکان با مواد باقی مانده اسپری در تماس باشند خودداری کنید. در موقعیت های خاص مانند باغ وحش یا فروشگاه حیوانات خانگی، از حشره کش ها، پودر یا اسپری نباید استفاده شود. در چنین مواردی ممکن است مقادیر محدودی از مواد شیمیایی را اعمال کنید.

استفاده از اسپری سوسک کش در آشپزخانه، باید با احتیاط انجام شود

برخی اسپری ها ممکن است پارچه، کاغذ دیواری، کاشی کف یا سایر وسایل خانگی را لکه دار کنند، قبل از انجام سم پاشی باید اطلاعات مربوط به آن را مطالعه کنید. همچنین می توانید از روش های خانگی دفع سوسک برای خلاصی از این آفات استفاده کنید.

2 . اسپری های رسوبی

اسپری های رسوبی معمولاً با سم پاش های پیستونی خانگی یا سم پاش های کم فشار انجام می شوند. سم پاش ها به نازل های جریانی مجهز هستند. این نازل ها حشره کش را به سمت ترک ها و مناطقی که دسترسی به آن ها سخت است اسپری می کنند. این اسپری باید سطح را کاملاً مرطوب کند اما نه به حدی که آب چکه کند.

چهار لیتر حشره کش رسوبی رقیق شده، برای 100 متر مربع مناسب است. در صورت عدم وجود تجهیزات مناسب سمپاشی، می توان با استفاده از قلم مو نقاشی، از حشره کش استفاده کرد. معمولاً، یک پاکسازی اولیه سنگین با پیگیری های دوره ای انجام می شود.

3 . تنظیم کننده های رشد حشرات

به دلیل توسعه مقاومت سوسک ها و دلایل زیست محیطی، هیدروکربن های کلریزه شده جایگزین های بهتری پیدا کردند. حشره کش های کاربامات، پیرتروئیدهای مصنوعی و اخیراً تنظیم کننده های رشد حشرات جایگزین آن ها شده اند. 

تنظیم کننده های رشد حشرات ترکیباتی هستند که برای لاروها یا شفیره های حشرات بسیار سمی هستند. از آن ها در مناطقی مثل کانال ها، لوله ها و فاضلاب ها استفاده می کنند. زیرا برای مدتی در هوا باقی می مانند و از طریق تماس با حشرات، آن ها را می کشند.

4 . طعمه ها و تله ها

طعمه ها سال هاست که در کنترل سوسک ها مورد استفاده قرار می گیرند. هنوز هم در برخی موارد مانند دفاتر و آزمایشگاه ها به کار می روند.

بسیاری از محصولات تجاری موجود، بر روی اصل جذب سوسک به یک نقطه خاص کار می کنند و سپس آن ها را به دام می اندازند و می کشند. برخی از مواد مورد استفاده به عنوان جاذب شامل، انواع مواد غذایی آغشته به سموم، فرومون و سایر مواد شیمیایی هستند. عنصر به دام انداختن ممکن است یک تله مکانیکی یا یک ماده چسبنده باشد.

تله شیشه ای ساده را می توان از یک شیشه خالی، وازلین و برخی مواد غذایی ساخت. سوسک ها به وسیله نان، کشمش یا مواد غذایی دیگری که در انتهای آن قرار دارند به شیشه جذب می شوند. یک لایه نازک از وازلین که در حاشیه داخلی آن قرار دارد از فرار سوسک جلوگیری می کند.

با ریختن مقداری طعمه چسبنده و سمی می توانید تله سوسک بسازید

طعمه های سمی، بدون به کار بردن وسیله خاصی، برای به دام انداختن سوسک استفاده می شوند. آن ها از مخلوطی از مواد غذایی جذاب و یک حشره کش تشکیل شده اند. چندین نوع طعمه از نظر تجاری به صورت ژل یا خمیر به صورت آماده به فروش می رسند.

برخی از فرمولاسیون های جدیدتر مرطوب نیستند و می توانند مستقیماً روی سطوح اعمال شوند. در بعضی از موارد طعمه های خشک در تله های بسته بندی شده وجود دارد که در مناطقی که کودکان و حیوانات خانگی حضور دارند استفاده از آن ها ایمن باشد. برخی مواد غذایی که ممکن است در طعمه ها مورد استفاده قرار گیرد عبارتند از بادام زمینی و غذای حیوانات خانگی.

کاربرد طعمه های سوسک کش

طعمه ها و تله ها برای استفاده آسان هستند و باید در مکان هایی که سوسک ها مکرراً در رفت و آمد هستند قرار بگیرند. آن ها در مواردی همچون ادارات که مواد غذایی کم یا بسیار کمی برای رقابت با طعمه وجود دارد، بسیار مناسب خواهند بود. در صورت استفاده از طعمه ها به تنهایی، حفظ بهداشت محیط از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در مناطقی که به شدت به سوسک آلوده هستند، طعمه ها را باید به طور مکرر تعویض کرد.

مواد دافع سوسک

تمایل زیادی به استفاده از دفع کننده ها در کنترل سوسک ها وجود دارد. آن ها ممکن است به طور ویژه در ظروف حمل و نقل، در جعبه های حاوی نوشیدنی، مواد غذایی و سایر مواد مورد استفاده قرار گیرند.

دور کردن سوسک ها از چنین مکان هایی، مانع از توزیع یا حرکت حشرات از یک محل به مکان دیگر می شود. از مواد دافع می توان در قفسه های آشپزخانه، ماشین های حمل غذا و نوشیدنی استفاده کرد.

چندین نوع اسانس مانند اسانس نعناع و اسانس اکالیپتوس برای دفع سوسک ها شناخته شده هستند. اما بهترین نتایج با محصولات مصنوعی حاصل می شود که استاندارد کردن آن ها ساده تر است. به عنوان مثال، بسته بندی مواد یا سطوح داخلی انبارها را می توان با رقیق سازی مناسب ماده دی متیل فتالات پاکسازی کرد. افزودن 0.5 میلی گرم از آن در هر سانتیمتر مربع می تواند بیش از 90 درصد از سوسک آلمانی و بیش از 80 درصد از سوسک آمریکایی را از جعبه های مقوایی، بسته به دما و رطوبت محیط، در حدود یک هفته دفع کند.

اسانس نعناع، برای دور کردن سوسک از محیط خانه به کار می رود

فقط تعداد ناچیزی از سوسک ها را می توان به طور مؤثر با استفاده از طعمه یا تله کنترل کرد. برای پیشگیری یا ریشه کن کردن سوسک ها از محیط زندگی، باید اقدامات کنترلی و پیشگیرانه را با روند مشخصی انجام داد. همچنین می توان از سموم قوی برای نابودی سوسک ها بهره برد. سمومی که می تواند هم به عنوان دافع و هم به عنوان ریشه کن کننده سوسک ها مورد استفاده قرار بگیرد.

 

سم سوسک کش ریپلزال

 

 

نحوه خرید سم سوسک را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید