جلوگیری از تهاجم سوسک

خانه های ما این پتانسیل را دارد که به مکانی ایده آل برای پرورش سوسک ها تبدیل شود. از طرف دیگر هم، راه های مختلفی وجود دارد که سوسک ها می توانند از طریق آن ها، به درون خانه هایمان نفوذ کنند: ترک ها، شکاف ها، دریچه ها، مجاری فاضلاب، زیرآب ها، پنجره ها و درب های باز و کالاهای خریداری شده، همگی از راه های نفوذ سوسک ها به داخل ساختمان ها هستند.

مواد غذایی، رطوبت و سرپناه، سه اصل مهمی است که سوسک ها توسط آن ها جذب خانه ها می شوند. بنابراین موثرترین راه جلوگیری از آلودگی سوسک، جلوگیری از دسترسی سوسک ها به این سه عنصر حیاتی است.

با رعایت چند اقدام اساسی، می توان به راحتی از ورود سوسک ها پیشگیری کرد و کار مبارزه با این آفات را با موفقیت به انجام رساند. موارد ساده ای از قبیل، بسته نگه داشتن درب و پنجره ها همچنین، نظافت و مرتب سازی محیط اطراف، می تواند نتایج چشمگیری در زمینه دفع آفت سوسک به دنبال داشته باشد.

معرفی چهار راه اساسی برای جلوگیری از آلودگی سوسک

1. منابع غذایی سوسک ها را از بین ببرید

سوسک ها قوه بویایی شگفت انگیزی دارند. آن ها به واسطه بویایی قوی خود، از کوچکترین ذرات غذایی موجود، باخبر می شوند. در محیط های شهری، سوسک ها برای زنده ماندن به شدت به منابع غذایی که انسان ها در خانه های خود پنهان می کنند، متکی هستند.

رژیم غذایی سوسک ها درست مانند رژیم غذایی انسان ها،  عمدتاً از قند، کربوهیدرات و پروتئین تشکیل شده است. در نتیجه، بهترین راه برای جلوگیری از ورود سوسک ها، حذف هر گونه منبع غذایی بالقوه در خانه یا محل کار است.

رژِیم غذایی سوسک ها

 

منابع غذایی سوسک را از هر طریقی حذف کنید:

از بین بردن مایعات:

اگر میزان رطوبت موجود در مواد غذایی سوسک ها کافی باشد، این آفات می توانند یک یا دو هفته بدون آب دوام بیاورند. با این وجود، باز هم آب، بخش ضروری از رژیم غذایی سوسک ها را تشکیل می دهد. از بین بردن آب راکد موجود در سطل و سینک، می تواند از ورود سوسک ها جلوگیری کرده و سبب شود این حشرات، در جست و جوی آب به مکان دیگری کوچ کنند.

از طرف دیگر، عشق سوسک ها به زندگی در مناطق مرطوب، عامل دیگری است که آن ها را جذب رطوبت می کند. بنابراین از بین بردن مایعات سبب می شود، دیگر خانه شما از نظر سوسک ها، مکان جذابی برای زندگی نباشد.

غذاهای باقیمانده را پاک کنید:

از بین بردن باقیمانده غذاها از روی میز، پیشخوان آشپزخانه و مبل ها، می تواند به کاهش جذابیت خانه شما از نظر سوسک کمک کند. مقدار غذایی که سوسک ها برای یک وعده غذایی به آن احتیاج دارند، بسیار ناچیز است. بنابراین هر گونه خرده، پودر یا مایع که بر کف زمین، روی میز کار، قفسه، کمد، ظروف غذا، بسته بندی و غیره ریخته باشد، می تواند سوسک ها را به سمت خانه شما بکشاند.

مواد غذایی را در بسته بندی نگه دارید:

رایحه مواد غذایی، عامل مهمی است که سوسک ها را به خانه ها دعوت می کند. با این کارت دعوت ها سوسک ها خانه یا محل کار شما را پیدا می کنند. با ذخیره و نگهداری اقلام و مواد غذایی از جمله غلات و غذای حیوانات اهلی، در ظروف درب بسته، دعوت نامه سوسک ها را باطل کنید.

 

ریشه‌کن کردن سوسک‌ها به معنای کنترل کامل و کاهش یا حتی از بین بردن جمعیت آنها است. این کار ممکن است به دلیل طبیعت چرخه زندگی و ساختار جمعیت سوسک‌ها با چالش‌هایی مواجه شود. در ادامه، راهکارهایی برای ریشه‌کن کردن سوسک‌ها آورده شده است:

  1. تشخیص منطقه تخم‌گذاری: یافتن مناطق تخم‌گذاری سوسک‌ها و از بین بردن تخم‌ها یا لاروها، اولین گام در ریشه‌کن کردن جمعیت آنها است. باید نقاط مخفی و پنهان که سوسک‌ها از آنها استفاده می‌کنند را شناسایی کرد.

  2.  

  3. استفاده از مواد شیمیایی مؤثر: مواد شیمیایی مخصوص کنترل حشرات، اگر با دقت و به عنوان مطلوب استفاده شوند، می‌توانند به کاهش سریع جمعیت سوسک‌ها کمک کنند. اسپری‌سوسک کش ریپلزال در این زمینه بسیار مؤثر است. با این حال، حتماً دستورالعمل‌ها و احتیاطات را رعایت کنید 

 

قوطی، بطری و ظروف پلاستیکی را بشویید و سپس دور بیاندازید:

باقیمانده مواد غذایی در قوطی های خالی، بطری ها و ظروف پلاستیکی، سوسک ها را به خود جلب می کند. اگر این موارد در سطل آشغال خانه شما هم یافت می شوند، یعنی هیچ مانعی برای جلوگیری از انتقال سوسک ها به خانه شما وجود ندارد. برای پیشگیری از این اتفاق، قبل از دورانداختن این ظروف آن ها را شسته، سپس در سطل زباله بیندازید.

سطل های زباله را مرتباً خالی کنید:

سطل زباله پر، به شدت سوسک ها را جذب می کند

سطل آشغال، یک سوسک ربای بسیار قدرتمند است زیرا، طیف وسیعی از مواد غذایی را برای مصرف، در اختیار سوسک ها قرار می دهد. خالی کردن سطل آشغال به طور مرتب و ترجیحاً روزانه، به جلوگیری از ورود و شیوع سوسک ها در خانه شما، کمک بزرگی می کند. همچنین یک مورد بسیار مهم در پیشگیری از تهاجم سوسک در مکان هایی مانند رستوران ها و سایر ساختمان های تجاری، خالی کردن سطل های زباله پیش از پر شدن کامل آن ها است.

یکی از روش های جلوگیری از تهاجم سوسک ها، از بین بردن منابع غذایی آن ها است. کار محدود کردن منابع غذایی در دسترس سوسک ها، از طریق انجام یک سری اقدامات، قابل انجام است. اما انجام این اقدامات همیشه باعث رفع 100٪ مشکل سوسک نمی شود. زیرا می توان گفت منابع غذایی سوسک ها بدون محدوده و تمام نشدنی است.

این که سوسک ها رژیم غذایی عجیبی دارند، بر همه ثابت شده است. آن ها می توانند انواعی از مواد عجیب را به عنوان غذا، مصرف کنند. به عنوان مثال سوسک ها در شرایط کمبود مواد غذایی، کاغذ، چسب و حتی یکدیگر را می خورند.

2. همه جای خانه را تمیز کنید

درست مانند پیشگیری از سایر انواع آفات، تمیز نگه داشتن خانه و  آشپزخانه، یکی از اولین اقدامات در جهت پیشگیری از خطر تهاجم سوسک، است.

اطمینان از تمیز بودن سطوح از هرگونه مواد غذایی زائد، همچنین جلوگیری از تجمع زباله ها، از موارد مهمی هستند که در هنگام نظافت خانه باید به آن ها توجه کنید. مرتب کردن ریخت و پاش ها نیز یک اقدام ضروری برای جلوگیری از هجوم سوسک ها می باشد.

سوسک ها در هنگام شب فعال تر هستند. بنابراین غذای حیوانات خانگی، ظرف های شسته نشده، و هر ماده خوراکی را در طول شب در دسترس آن ها قرار ندهید.

در محیط هایی مانند هتل ها، رستوران ها، مراکز بهداشتی و درمانی، فروشگاه های مواد غذایی، رعایت استانداردهای بهداشت مواد غذایی، نقش مهمی در ایمن نگه داشتن این مکان ها از آفاتی چون سوسک ها، دارد.

با تمیز کردن خانه، از تهاجم سوسک ها پیشگیری کنید

در محل کارهایی مانند دفاتر و مطب ها، تمیز نگه داشتن محیط و همچنین محدود کردن تغذیه و نگهداری مواد غذایی در میز کار، می تواند به جلوگیری از هجوم سوسک به محل کار شما کمک کند.

3. دوری از ریخت و پاش

سوسک ها پس از این که مکان مناسب و امنی برای زندگی یافتند، شروع به تخمگذاری می کنند. آن ها تخم هایشان را در هر مکانی امن و محفوظی که بیابند رها می کنند. شلوغی، بی نظمی و بهم ریختگی موجود در خانه، اولاً مکان مناسبی برای تخم گذاری سوسک ها فراهم می کند؛ دوماً یافتن و پی بردن به وجود تخم سوسک در چنین شرایطی کار بسیار دشواری است.

بهترین کار این است که خانه خود را از هرگونه شلوغی و به هم ریختگی، رها کنید. برای این کار، همه قوطی های مقوایی، روزنامه ها و مجلات قدیمی، لباس های و هر چیزی را که دیگر از آن استفاده نمی کنید، از خانه خارج کنید.

به این ترتیب، با از بین بردن مناطق مناسب برای تخم گذاری سوسک ها، مانع از جمع شدن سوسک و تخم سوسک، در خانه خود می شوید. به علاوه، از بین بردن شلوغی محل کار و خانه باعث کاهش میزان مخفیگاه های سوسک در این مناطق می شود.

4. تعمیر و نگهداری ساختمان ها

تعمیر و نگهداری ساختمان ها نیز از مواردی است که می تواند به پیشگیری از تهاجم سوسک ها کمک می کند. انجام تعمیرات، مسیرهای ورود سوسک به داخل ساختمان ها را محدود کرده و امکان دسترسی سوسک ها به مکان هایی برای مخفی شدن را از آن ها می گیرد.

لوله کشی و زیرآب

همانطور که قبلاً گفته شد، سوسک ها به مناطق مرطوب و نمناک علاقه دارند. به همین دلیل معمولاً نزدیکی لوله های آب و زیرآب ها، بهترین جایی است که سوسک ها می توانند در آن زندگی کنند. بنابراین، بررسی منظم این مکان ها از نظر وجود سوسک و انجام اقدامات لازم، از جمله تعمیر لوله های آسیب دیده و پاکسازی زیرآب های مسدود شده، برای جلوگیری از رشد و نفوذ سوسک ها، کاملاً ضروری است.

رطوبت یکی از مواردی است که سوسک ها را جذب می کند

قفسه ها

قفسه های چوبی، مکان رویایی برای زندگی سوسک ها، فراهم می کنند. ترک های ریز و درشت موجود در چوب، مکان های مناسبی برای پنهان شدن سوسک ها هستند.

برای جلوگیری از پوسیدگی قفسه های چوبی و نفوذ سوسک ها در آن، می توانید آن ها را رنگ و یا روغن بزنید. استفاده از بتونه هم می تواند برای از بین رفتن ترک ها و شکاف هایی که مکان هایی برای سوسک ها ایجاد می کند مفید باشد. روش دیگر این است که به جای استفاده از قفسه های چوبی، مدل هایی با جنس پلاستیک، یا فلز را جایگزین کنید.

درز و شکاف های ورودی ها را مهر و موم کنید

در اطراف هر ساختمان، درز و شکاف هایی وجود دارد که اکثر آفات از طریق آن ها به داخل، راه پیدا می کنند. برخی از این موارد که سوسک ها به راحتی از طریق آن ها وارد ساختمان می شوند عبارتند از:

دیوارها

قرنیزها

پریزهای برق

 زیر سینک آشپزخانه، کابینت ها و حمام

این مناطق را از نظر وجود ترک و شکاف بررسی کنید و با استفاده از موادی مانند سیمان یا فوم، همه ترک ها را مهر و موم نمایید.

در صورتی که با وجود اقدامات پیشگیرانه باز هم دچار آفت سوسک شدید، می توانید با استفاده از سم سوسک کش قوی کاکروچ، هم سوسک ها و هم کلیه تخم و نوزادان آن ها را در یک چشم بر هم زدن، ریشه کن کنید. 

 

 

سم سوسک کش ریپلزال

 

 

نحوه خرید سم سوسک را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید