چطور در رختخواب از سوسک ها در امان بمانیم؟

طبق برخی تحقیقات، اگر جنگ هسته ای رخ دهد سوسک ها جزو معدود موجوداتی هستند که می توانند زنده بمانند و بر روی زمین به زندگی خود ادامه دهند حتی اگر این موضوع نیز حقیقت نداشته باشد این به این معنا است که سوسک ها یکی از سخت ترین و مقاوم ترین حشرات بر روی زمین هستند.

به طور یقین هیچ فردی در کره زمین وجود ندارد که در زندگی خود حتی یک بار هم سوسک را ندیده باشد. در بعضی مواقع احتمالاً برخورد نزدیکی با نوع خاصی از سوسک داشته اید برخورد نزدیکی که شاید خیلی ترسناک و دلهره آور نیز بوده است یعنی درست در زمانی که آن ها به اتاق خواب شما حمله کرده اند.

برای متوقف کردن این مشکل، باید به چند سؤال مهم پاسخ داد:

1.  آیا سوسک ها می توانند از تختخواب بالا بروند؟

2. چگونه می توان از ورود سوسک ها به اتاق خواب جلوگیری کرد؟

3. چگونه می توان موقع خواب، سوسک ها را از خود دور نگه داشت؟

آیا سوسک ها می توانند از تخت بالا بروند؟

در پاسخ به این سوال که آیا سوسک ها از تختخواب ها بالا می روند باید گفت بله. سوسک ها می توانند از تخت بالا بروند. علاوه بر این، آن ها می توانند شب ها بر روی شما بیایند و بخزند. آن ها حشراتی شب زی بوده و در شب به دنبال منابع غذایی می گردند و اگر به منابع غذایی به ویژه زباله ها یا خرده های مواد غذایی دسترسی نداشته باشند به خوردن مو، ناخن و یا پوست های مرده بدن انسان روی می آورند.

به طور معمول سوسک ها، آشپزخانه، حمام، انبار مواد غذایی و به طور کلی فقط مناطق مرطوب و تاریک را که به غذا دسترسی دارند ترجیح می دهند، اما ورود آن ها به اتاق خواب نیز کاملاً امکان پذیر است اگر این اتفاق بیفتد، شما ممکن است یک روز صبح از خواب بیدار شوید و یک سوسک له شده بر روی بالش یا ملافه پیدا کنید.

وجودسوسک روی ملافه در زمان تهاجم سوسک ها اتفاق عجیبی نیست

اکنون که خواب بعدی شما به دلیل فکر کردن به سوسک های اتاق خواب مختل شده است، بهتر است برای حل این مسئله اقداماتی انجام دهید.

چگونه می توان از ورود سوسک ها به اتاق خواب جلوگیری کرد؟

دور نگه داشتن سوسک ها از اتاق خواب، به دلیل عدم ماندگاری آن ها در اتاق خواب کار ساده ای است. همانطور که قبلاً اشاره شد سوسک ها موجوداتی شب زی هستند بنابراین یک سؤال آشکار به ذهن می رسد که آیا روشن نگه داشتن چراغ خواب می تواند در دفع سوسک ها از اتاق خواب تأثیری داشته باشد؟ شاید این کار بتواند تا حدودی به رفع این مشکل کمک کند اما مطمئناً بهترین راه حل نخواهد بود در ادامه به راهکارهای ساده ای برای خلاص شدن از شر سوسک ها در اتاق خواب می پردازیم.

1. اتاق خواب را تمیز نگه دارید

این یک نکته بسیار مهم است در تخت خود غذا نخورید، با لباس هایی که کثیف و یا بدبو هستند در تخت دراز نکشید، فراموش نکنید که فرش و کف اتاق خواب را همیشه تمیز نگه دارید، این یک گام اساسی در مبارزه با تمام آفات می باشد که در دور نگه داشتن سوسک ها نیز به همان اندازه مؤثر خواهد بود.

2. اتاق خواب را سرد نگه دارید

فعالیت سوسک ها در دماهای پایین تر، بسیار کند می شود و آن ها به طور کلی علاقه ای به ماندن در فضاهای سرد ندارند. به همین دلیل سوسک ها را بیشتر در مناطق گرم و مرطوب می توان یافت. سرد نگه داشتن اتاق می تواند به راحتی بر عدم ورود آن ها به اتاق تأثیر بگذارد.

3. تمام درزهای موجود در اتاق را مسدود کنید

سوسک ها به راحتی از شکاف های بسیار باریک نیز رد می شوند بنابراین بهتر است تمام درز و ترک های اطراف درب و پنجره های اتاق را مهر و موم کنید.

چگونه می توان موقع خواب، سوسک ها را از خود دور نگه داشت؟

سوسک ها از بوی برخی گیاهان فراری هستند برخی از این گیاهان عبارتند از: نعناع، اسطوخودوس، رزماری

می توانید با قرار دادن گلدانی از این گیاهان و یا استفاده از اسانس آن ها در اتاق علاوه بر ایجاد بوی خوش، از ورود سوسک ها به اتاق پیشگیری کرد.

قرار دادن گیاهان معطر در اتاق خواب منجر به دفع سوسک می شود

برای دور نگه داشتن سوسک ها از اتاق خواب بهتر است اگر در اتاق خواب از سطل زباله استفاده می کنید از ریختن باقیمانده مواد غذایی یا زباله های تر در آن خودداری کرده و در فواصل زمانی کم، آن را تخلیه کنید.

ساخت تله برای دفع سوسک ها از اتاق خواب

سوسک ها می توانند از بسیاری از سطوح بالا بروند و خود را از میان هر درز و شکافی عبور دهند. بنابراین بالا رفتن از پایه های تخت برایشان کار آسانی است. در صورتی که سوسک ها سر از اتاق خواب در بیاورند باید اقداماتی انجام داد که نتوانند از پایه های تخت بالا رفته و همزمان باید از بین بروند. برای انجام این کار می توانید از تله ها و طعمه های متعددی در اتاق و کنار پایه های تخت استفاده کنید. ساخت این طعمه ها و تله ها، از راهکارهای ساده و مناسب برای مبارزه با سوسک ها به شمار می آیند.

اسپری صابون مایع یا اسپری نرم کننده لباس

همانطور که می دانید سوسک ها مانند بسیاری دیگر از حشرات یک سیستم تنفسی مجزا ندارند و تنفس آن ها از طریق اسپیراکل های تنفسی است که در سر تا سر بدن سوسک ها وجود دارد بنابراین یکی از بهترین روش های کشتن سوسک ها، عدم دسترسی آن ها به اکسیژن است.

سه پیمانه صابون مایع یا نرم کننده لباس را با سه پیمانه آب در یک بطری اسپری مخلوط کنید. قبل از استفاده حتما محلول را تکان دهید و هر وقت که با سوسک ها مواجه شدید، با این محلول آن ها را اسپری کنید. مایع غلیظ کف مانند، منافذی را که سوسک ها از طریق آن تنفس می کنند مسدود می کند و به طور مؤثری موجب خفه شدن و نابودی سوسک ها خواهد شد.

برای تأثیر بیشتر می توانید این محلول را در ظرفی قرار داده و مقداری ماده جاذب مانند شکر نیز به آن اضافه کرده و در کنار تخت قرار دهید. سوسک ها، جذب شکر شده و در ظرف پر از مایع صابونی غرق خواهند شد.

به خاطر داشته باشید، پاشیدن این محلول روی زمین یا سایر سطوح، تأثیر مطلوبی در کشتن سوسک ها نخواهد داشت. برای اینکه این روش به خوبی کار کند باید خود سوسک را کاملاً به اسپری آغشته کنید.

طعمه اسید بوریک

پودر اسید بوریک یک سلاح شناخته شده در مقابله با تهاجم سوسک می باشد، در اینجا نحوه استفاده از آن به مؤثرترین روش آورده شده است:

یک. سه پیمانه اسید بوریک و یک پیمانه شکر را با هم مخلوط کنید و به همین سادگی یک سوسک کش خانگی بسازید.

دو. مخلوط اسید بوریک و شکر را در قسمت هایی از اتاق که احتمال می رود سوسک ها در آنجا پنهان شوند، بپاشید. قسمت هایی نظیر زیر تخت، کمد و قسمت هایی از تخت که به دیوار متصل است، از شایع ترین قسمت های تجمع  سوسک ها در اتاق است.

سوسک ها توسط شکر موجود در طعمه جذب می شوند و در همین حین تمام سطح بدنشان به اسید بوریک نیز آغشته می گردد. اسید بوریک منجر به دهیدراته شدن بدن سوسک می شود و آن ها در اثر کم آبی می میرند. با استفاده از این روش علاوه بر اینکه سوسک های آغشته شده به اسید بوریک می میرند، سوسک هایی که از آن سوسک مرده تغذیه کرده و یا با آن تماس پیدا کرده باشند نیز از بین می روند. می توانید پس از گذشت دو روز پودرهایی که روز زمین ریخته اید را با جارو برقی تمیز کنید.

روش استفاده از بوریک اسید برای دفع سوسک ها از اتاق خواب

اسید بوریک به عنوان سم طبقه بندی می شود، اما برای انسان ها و حیوانات خانگی سمی نیست. با این حال هنگام استفاده از آن در اتاق یا در صورت داشتن بچه های کوچک در خانه، در مورد استفاده از این طعمه احتیاط کنید.

ساخت طعمه سوسک با جوش شیرین

این روش بسیار شبیه به روش قبلی است، تنها با این تفاوت که شما باید یک قسمت جوش شیرین را با یک قسمت شکر مخلوط کنید.

جوش شیرین ماده ای است که در آشپزی و تمیز کردن برخی وسایل مثل یخچال و سطوح کاربرد گسترده ای داشته و جزو مواد سمی طبقه بندی نمی شود و شاید به همین دلیل دیرتر از بوریک اسید موجب مرگ سوسک ها می شود. این ترکیب یکی از بهترین مواد برای دفع سوسک ها است زیرا برای انسان و حیوان کاملاً بی ضرر است می توانید ترکیب نهایی را در قسمت های مختلف اتاق قرار دهید و منتظر نتیجه آن باشید.

سم سوسک کش

اگر تهاجم سوسک ها به حدی باشد که سوسک ها در تمام قسمت های خانه حتی اتاق خواب، به تعداد زیاد گسترده شده باشند و اسید بوریک یا جوش شیرین در از بین بردن سوسک ها به خوبی عمل نکرده اند باید از سموم قوی برای دفع سوسک ها استفاده کنید. سموم قوی دفع سوسک در از بین بردن سوسک های بالغ و تخم سوسک عملکردی فوق العاده کشنده دارند. با یکبار اسپری کردن این سموم به راحتی از شر سوسک ها در خانه به ویژه اتاق خواب خلاص شوید.

 

 

سم سوسک کش ریپلزال

 

 

نحوه خرید سم سوسک را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید