چرخه زندگی و رفتار سوسک ها

سوسک ها چگونه موجوداتی هستند؟

بر اساس تخمین حشره شناسان، بین 5 تا 10 میلیون گونه حشره در کره زمین وجود دارد. سوسک ها حشراتی هستند که سکونتشان بر روی کره زمین، به میلیون ها سال قبل از دایناسورها باز می گردد.

این حشرات باستانی، علیرغم تکامل اندکشان از آن زمان تاکنون، در زمینه حفظ بقاء، بی رقیب بوده اند. به همین دلیل، سوسک ها چه درحال هضم چوب در جنگل های بارانی، چه در یخچال خانه، حشراتی شکست ناپذیر هستند.

محیط زندگی، تغذیه و نقش سوسک ها در اکوسیستم:

به طور کلی، سوسک ها مناطق گرم و مرطوب و تاریک را برای زندگی ترجیح می دهند. در طبیعت نیز، بیشتر سوسک ها در مناطق گرمسیری جهان تمرکز یافته اند. اغلب سوسک ها حشراتی همه چیز خوار هستند. آن ها تقریباً می توانند هر چیزی از جمله کاغذ، پارچه و اجساد را بخورند. با این وجود برخی گونه های سوسک مانند موریانه ها، منحصراً از چوب تغذیه می کنند.

بسیاری از سوسک های مناطق گرمسیری و استوایی، چوب و مواد گیاهی پوسیده را می خورند. از این طریق سوسک ها سبب تجزیه مواد آلی و بازگردانی مواد مغذی به خاک و حاصلخیزی آن می شوند.

همچنین این حشرات، بخش عمده ای از زنجیره غذایی خزندگان و پستانداران کوچک را تشکیل می دهند. به عبارت دیگر، سوسک ها به رغم شهرت بدشان، نقش مهمی در بقاء اکوسیستم ها به عهده دارند.

1. رفتارهای جفت گیری سوسک ها:

مانند بسیاری از حیوانات، تولیدمثل سوسک نیز به وجود سلول تخم حشره ماده و اسپرم های حشره نر، وابسته است. برای رسیدن این دو سلول به یکدیگر، سوسک ها رفتارهای تولید مثلی پیچیده ای از خود بروز می دهند.

رفتارهای جفت گیری در سوسک ها

معمولاً در زمان جفت گیری، سوسک ماده برای جذب نرها فرمون جنسی آزاد می کنند. در برخی از انواع گونه های سوسک نیز، نرها برای انتخاب جفت، بر سر ماده ها با یکدیگر می جنگند. گفتنی است پس از بارور شدن سوسک های ماده توسط نرها، بسته به گونه سوسک، روند متفاوتی طی خواهد شد.

2. تولید مثل:

- سوسک های تخم گذار:

اکثر سوسک ها تخم گذار هستند، نه زنده زا. یعنی نوزادان آن ها، درون تخم هایی که از بدن سوسک مادر خارج شده، رشد می کنند. در گونه های تخم گذار، تخم ها در دسته های چندتایی درون کپسول محافظی به نام اوتکا، قرار می گیرد. اوتکا درون بخش شکمی سوسک ماده جای دارد و تعداد تخم های موجود در آن، به گونه سوسک وابسته است.

سوسک های ماده برخی از گونه های رایج سوسک، اوتکا را تا زمان هچ شدن در بدن خود حمل می کنند. این سوسک ها، تخم گذاری را درست اندکی قبل از فرا رسیدن زمان هچ شدن تخم ها انجام می دهند.

در مقابل، گروه دیگری از سوسک ها وجود دارند که تخم ها را از بدنشان خارج نمی کنند. در این گونه ها پوشش اوتکا اطراف تخم ها وجود ندارد. درنتیجه، تخمگذاری سبب از بین رفتن تخم ها خواهد شد، زیرا رطوبت برای رشد و نمو تخم ها ضروری است. نوزادان این سوسک ها طی رشد در بدن مادر، از مواد غذایی موجود در تخم، تغذیه می کنند.

- سوسک های زنده زا:

اما همانطور که در ابتدا نیز گفتیم تخم گذاری تنها روش تولید مثلی سوسک ها نیست. گونه هایی از سوسک وجود دارند که زنده زا هستند. نوزادان این سوسک ها همانند اکثر پستانداران، در درون مایع موجود در بخش شکمی سوسک مادر رشد می کنند. پس از تکمیل مراحل جنینی، نوزادان از سوسک مادر متولد می شوند.

زنده زایی در سوسک ها

3. مراقبت و نگهداری از نوزادان سوسک:

نگهداری از نوزادان، رفتار رایجی در بین حشرات نیست. با این وجود برخی سوسک ها از نوزادان خود نگهداری و مراقبت می کنند.

نوع و میزان مراقبت و نگهداری از نوزادان نیز یکی دیگر از موارد وابسته به گونه سوسک ها می باشد. بعضی از سوسک ها اوتکای خود را پنهان یا دفن می کنند و هرگز فرزندانشان را نمی بینند. این در حالیست که برخی دیگر از سوسک ها بعد از هچ شدن تخم ها، از نوزادانشان مراقبت می کنند.

حتی برخی دانشمندان بر این باورند که بعضی از سوسک ها قادر به تشخیص مادران خود می باشند.

4. نرخ تولید مثل سوسک ها:

تعداد نوزادان به دنیا آمده توسط یک سوسک نیز به عوامل مختلفی چون گونه سوسک و شرایط محیطی بستگی دارد. به عنوان مثال، یک سوسک آلمانی جوان در شرایط ایده آل می تواند در هر سال 300000 سوسک تولید کند. در حالی که یک سوسک آمریکایی جوان در همین شرایط، تنها می تواند 800 سوسک در سال به دنیا بیاورد.

5. مراحل رشد و نمو سوسک ها:

سوسک های تازه متولد شده که به نمف معروف هستند، معمولاً به رنگ سفید دیده می شوند. این سوسک های ریز سفید، اندکی پس از تولد تغییر رنگ داده و به رنگ قهوه ای در می آیند. همچنین اسکلت خارجیشان رفته رفته سخت تر شده و ظاهرشان به سوسک های بزرگ بی بال شباهت می یابد.

در طول رشد نمف ها تا رسیدن به مرحله بلوغ، چندین دفعه پوست اندازی اتفاق می افتد. در فاصله بین هر پوست اندازی، نمف ها " اینستار " نامیده می شوند. با عبور از هر مرحله پوست اندازی، شباهت نمف به سوسک بالغ افزایش می یابد. این روند تا به بلوغ رسیدن نمف ها، ادامه پیدا می کند.

پوست اندازی نمف سوسک

زمان لازم برای بلوغ نمف، در بعضی از گونه ها تنها چند هفته است. با این وجود، نمف های گونه هایی مانند سوسک شرقی یک تا دو سال پس از تولد بالغ می شوند.

طول عمر سوسک ها چقدر است؟

طول عمر و چرخه زندگی سوسک ها، بسیار متفاوت و متغیر است و نسبت دادن رقمی خاص به آن درست نیست. طول عمر یک سوسک، به شدت تحت تأثیر عواملی مانند شرایط جوی، محیط زندگی و گونه آن سوسک، قرار دارد.

بررسی سن سوسک، تنها با توجه به گونه آن ها، عددی بین 35 تا 720 روز را نشان می دهد. سوسک حمام آمریکایی با توانایی زنده ماندن تا دو سال، بیشترین عمر را در بین سایر گونه های سوسک دارد.

آیا سوسک ها حشراتی اجتماعی هستند؟

اگرچه سوسک ها و موریانه ها ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند، اما این حشرات به اندازه موریانه ها اجتماعی نیستند. کلونی موریانه ها ساختاری سازمان یافته دارد که به هر یک از اعضای آن وظیفه ای خاص محول شده است.

سوسک ها با وجودی که کلونی سازمان یافته ندارند، زندگی گروهی را ترجیح می دهند. مطالعات انجام شده در این زمینه، ثابت کرده سوسک ها در مورد انتخاب محل زندگی، گروهی تصمیم گیری می کنند.

مثلاً سوسک ها در صورتی که فضایی برای زندگی تمام اعضای گروه جا داشته باشد، در آن ساکن می شوند. در غیر این صورت، با تقسیم شدن به گروه های مساوی کوچکتر، در فضاهای موجود مشغول به زندگی می شوند.

زندگی گروهی سوسک ها

مطالعات دیگر، نشان می دهد که سوسک ها هوش جمعی برخوردارند، که از تصمیمات فردی آن ها پدید می آید. این مسئله از طریق اختراع رباتی به نام "اینس بوت" توسط دانشمندان اروپایی، به اثبات رسیده است.

این ربات با استفاده از فرمون ها و تقلید رفتار سوسک ها، خود را وارد گروه سوسک های واقعی کرد. سپس توانست با استفاده از علاقه سوسک ها به تعقیب یکدیگر، بر رفتار کل گروه، تأثیر گذاشت.

این ربات سوسک ها را متقاعد کرد سایه را ترک کرده و به سمت روشنایی حرکت کنند.

دیگر نتیجه مهم این مطالعات، اثبات اثربخشی استفاده از رفتارشناسی سوسک ها در کنترل جمعیت و نابودی آن ها بود. فراموش نکنید که استفاده از ربات ها و اقداماتی از این دست برای نابودی سوسک ها، بسیار هزینه بر هستند. در چنین شرایطی سم سوسک کش قوی کاکروچ با کمترین هزینه شما را از شر سوسک ها رهایی می بخشد.

 

 

سم سوسک کش ریپلزال

 

 

نحوه خرید سم سوسک را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید