باورهای عجیب درباره سوسک ها

تقریباً 4500 گونه مختلف سوسک در سراسر جهان وجود دارد. در میان این گونه ها، فقط حدود 30 گونه، در خانه ها شیوع داشته و به عنوان آفت شناخته می شوند. سوسک ها در خانه های ما به دنبال سه چیز هستند: غذا، آب و سرپناه، و این موارد در هر خانه ای برای شان مهیا است.

در ادامه تعدادی از رایج‌ ترین تصورات غلط همچنین باورهای عجیب مربوط به سوسک ها بیان شده است. آگاهی از این غلط های رایج می تواند در مقابله و دفع سوسک‌ ها بسیار مفید و کمک کننده باشد.

باورهای غلط و عجیب درباره سوسک ها

1. سوسک های کوچک، خطرناک نیستند

سوسک ‌ها انواع و اندازه ‌های مختلفی دارند. اغلب افراد تنها از سوسک‌ های بزرگ موجود در منازل نظیر سوسک آمریکایی می ترسند؛ زیرا تصور می کنند فقط این گونه‌ های بزرگ سوسک، خطرناک و آلوده هستند.

در رابطه با این تصور باید گفت، سوسک آلمانی که یکی از چهار گونه رایج ترین سوسک های جهان، است، در عین اینکه اندازه کوچکی دارد اتفاقاً گونه ای بسیار آلوده و خطرناک می باشد. بنابراین اینکه سوسک های کوچک بی ضرر هستند، تصور غلطی است و صرف نظر از اندازه سوسک ها باید در جهت از بین بردن این آفات مزاحم اقدام کرد.

شناخت نوع سوسک‌ ها، کمک می ‌کند بهترین راه برای حذف آن ها را انتخاب کنید. برای مثال: سوسک‌های آلمانی در محیط های گرم‌ تر بسیار رایج هستند. این سوسک های ریز اغلب با اقلام خریداری شده از مغازه ها و رستوران ‌ها، به خانه ها راه می یابند. بنابراین بهتر است مواردی مانند سیب‌زمینی، پیاز و غیره را که به صورت عمده خریداری می کنید، قبل از بردن به منزل مورد بررسی قرار دهید.

2. سوسک ها، بدون سر هم می توانند سال ها به زندگی ادامه دهند

یک باور عجیب مرتبط با سوسک‌ ها، این است که آن ها می‌ توانند چندین ماه‌ یا حتی چند سال بدون سر، زندگی کنند. هرچند سوسک ها نمی‌ توانند سال ‌ها بدون سر زنده بمانند، اما این موجودات قادرند یک هفته پس از جدا شدن سر از بدن، به زندگی شان ادامه دهند. این اتفاق در نتیجه وجود سیستم گردش خون باز در سوسک ها ممکن می شود. به علاوه، این حشرات برای تنفس به دهان احتیاج ندارند زیرا از طریق سوراخ ‌های کوچک روی بدنشان نفس می کشند. پس از یک هفته، سوسک بالاخره می‌ میرد، زیرا بدون سر نمی تواند تغذیه کنند یا آب بنوشند.

3. سوسک ها منزجر کننده هستند، اما نمی توانند ما را بیمار کنند

اغلب افراد از دیدن سوسک، منزجر می‌ شوند؛ اما از بیماری های خطرناک ناشی از سوسک چیزی نمی دانند. آن ‌ها سوسک ها را صرفاً به عنوان آفاتی چندش آور می بینند، که باعث بیماری نمی‌شود. سوسک ها به دلیل سبک زندگی و محیط های آلوده ای که در آن رفت و آمد دارند، می توانند 33 نوع باکتری، 6 نوع مختلف کرم انگلی و 7 عامل بیماری زا شناخته شده دیگر را بر سطح بدن یا در داخل آن به همراه داشته باشند. آن ها همچنین می توانند باعث بروز یا تشدید واکنش های آلرژیک مانند آسم شوند.

بیماری های ناشی از سوسک

متأسفانه، سوسک ها بیماری ‌های تهدید کننده زیادی از جمله سالمونلا، وبا، اسهال خونی، جذام و طاعون را به انسان ها منتقل می کنند. این حشرات، اغلب با آلوده کردن مواد غذایی به بزاق یا مدفوع خود، سبب انتشار این بیماری ها می شوند. در عین حال، استنشاق هوای حاوی ذرات فضولات سوسک، می‌تواند باعث ایجاد واکنش های آلرژیک در بزرگسالان و کودکان شده و شرایط افراد مبتلا به آسم را بدتر کند.

4. له کردن سوسک ماده سبب می شود تخم های موجود در شکم این حشره در اطراف پراکنده شود

افراد زیادی به دلیل اعتقاد به این باور غلط که: "له کردن سوسک ماده، تخم های این حشره را در اطراف پراکنده می کند و یک آلودگی تمام ‌عیار به راه می اندازد " از کشتن سوسک های خانه با قدم گذاشتن بر روی آن ها، اجتناب می کنند.

دلایل بسیاری وجود دارد که با توجه به آن ها می توان غیر واقعی بودن این باور را نتیجه گرفت. سوسک ماده تخم های خود را درون پوسته ای بنام اوتکا قرار می دهد سپس آن را در مکانی امن، رها می کند.

برخی از گونه های سوسک نیز، تخم هایشان را تا زمان هچ شدن، در داخل بدن نگه می‌ دارند. با این حال، له کردن این نوع سوسک هم سبب رها شدن تخم ها نمی شود؛ بلکه سوسک مادر را به همراه تمام تخم ‌‌هایش می کشد.

5. مبارزه با تهاجم سوسک و ریشه کنی سوسک از منازل کار آسانی است

یکی از رایج ‌ترین و فراگیرترین باورهای عجیب و غلط درباره سوسک‌ ها، این است که، اگر در منزل خود تنها یک یا دو سوسک ببینید، یعنی مشکل آلودگی سوسک خانه شما خفیف است و به آسانی حل خواهد شد. متأسفانه، دیدن یک سوسک در خانه که با سرعت در حال دویدن است، در اغلب موارد به این معنی است که تعداد بیشتری از آن ها در گوشه و کنار خانه پنهان شده اند.

سوسک ها سرعت تولید مثل بالایی دارند. بعضی از سوسک های ماده تنها با یک بار جفتگیری، تا پایان عمر خود بارور می مانند. بنابراین در صورتی که تنها سوسکی در خانه تان وجود دارد یک سوسک ماده باشد یعنی اینکه با دردسر بزرگی مواجه هستید. سوسک های ماده در هر نوبت تخمگذاری تعداد زیادی تخم رها می کنند که در صورت فراهم بودن شرایط، می توانند در مدتی کوتاه به هزاران سوسک نوزاد تبدیل شوند. بیشتر سوسک ها در پنهان کردن تخم های خود بسیار خوب عمل می کنند، بنابراین در کمترین زمان بدون اینکه حتی متوجه شوید ممکن است در معرض هجوم جمعیت عظیمی از سوسک ها قرار بگیرید.

تخمگذاری سوسک

خبر بدتر این است که کنترل جمعیت سوسک ها و ریشه کنی آن ها از خانه اصلا کار ساده ای نیست. کار ریشه کنی قطعی سوسک ها تنها با استفاده از محصولات سوسک کش تخصصی بسیار قوی امکان پذیر خواهد بود.

6. سوسک ها می توانند نوزادان را در حال خواب بخورند

این موضوع که سوسک ها می توانند نوزادان انسان را بخورند باور غلطی است که از دیدن سوسک روی صورت یا دست و پای نوزادان نشأت گرفته است. حقیقت امر این است که برخی از گونه های سوسک نظیر سوسک آمریکایی، که گاهی " حشرات آبزی " نیز نامیده می‌شوند، موارد عجیبی را به عنوان منابع غذایی مورد تغذیه قرار می دهند. برخی از این موارد عبارتند از ناخن انگشتان انسان ها، مژه ‌ها، ابرو‌ها و موهای کودکان و ... که اغلب در هنگام خواب که تحرک انسان ها کمتر است این کار را انجام می دهند.

آن ها همچنین می‌ توانند خز حیوانات خانگی را نیز بخورد اما نمی توانند نوزادان انسان را بخورند.

7. سوسک ها خواص درمانی دارند

در بعضی از فرهنگ ها، تصور بر این است که سوسک ها خواص غذایی و درمانی زیادی دارند به همین دلیل از طرف مردم مورد ستایش قرار می گیرند. البته این سوسک ها با سوسک های حمام تفاوت دارند و گونه های دیگری هستند. در گذشته های دور، یونانی ها و مصریان باستان از سوسک های خاکی یا آب پز به عنوان دارویی برای بسیاری از بیماری ها استفاده می کردند، حتی برخی از فرهنگ های امروزی در نیواورلئان نیز از چای سوسک آب پز به عنوان دارو استفاده می کنند.

 

 

سم سوسک کش ریپلزال

 

 

نحوه خرید سم سوسک را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید