تخم سوسک را چگونه از بین ببریم

چطور با آلودگی سوسک ها مقابله کنیم؟

مهمترین نکته در مقابله با آلودگی سوسک از بین بردن تخم های آن ها است. زیرا اگر سوسک‌ های بالغ را بکشید، اما تخم‌ آن ‌ها را از بین نبرید، پس از مدتی دوباره جمعیت این آفات در خانه افزایش می یابد و شما با موج دومی از تهاجم سوسک ها رو در رو خواهید شد.

در بیشتر موارد، مقابله با موج دوم تهاجم سوسک، بسیار سخت تر است. چرا که سوسک هایی که پس از نابودی جمعیت اولیه، از تخم خارج می شوند، نسبت به محصولات آفت کش، مصونیت پیدا کرده اند. بهترین راه جلوگیری از این شرایط، ریشه کنی هم زمان تمامی سوسک های بالغ و تخم‌ هایشان است تا به این شکل نه سوسکی بتواند تخم گذاری کند و نه تخمی وجود داشته باشد که با خروج نوزادان از آن، آلودگی سوسک دوباره تکرار شود.

از بین بردن تمامی سوسک ها

این کار معمولاً در چند مرحله انجام می ‌شود.

1. مبارزه با سوسک های بالغ

در گام اول نابودی کامل سوسک های خانه، باید سوسک های بالغ را هدف قرار دهید. برای این کار از محصولات آفت کشی استفاده کنید که سوسک ‌ها را به آهستگی می‌ کشد. این محصولات با عبور سوسک ها جذب بدنشان می ‌شوند. اغلب سوسک های آلوده به سم، پس از رسیدن به لانه هایشان می‌ میرند و اجساد آن ها در لانه باقی می ماند. پس از مدتی تخم ‌های موجود در لانه هچ می شوند و از اولین منبع غذایی در دسترس که همان اجساد سوسک های بالغ است تغذیه می کنند و به این ترتیب سم وارد بدن بچه سوسک ها شده و آن ها را نیز می کشد.

نوع دیگری از محصولات ضد سوسک وجود دارند که با نازا ‌کردن سوسک ها از ازدیاد جمعیت آن ها جلوگیری می کنند بنابراین در کنترل جمعیت آفات تأثیر بسزایی دارند.

هم چنین برای از بین بردن سوسک های بالغ، می‌توان از تله سوسک یا صفحات آغشته به چسب آفات نیز استفاده کرد. ممکن است تعدادی از تخم‌ های سوسک نیز به روی چسب آفات باقی بماند. مشاهده شکل ظاهری تخم ها به شما امکان می ‌دهد که گونه سوسک هایی را که در خانه تان وجود دارند را شناسایی کنید. خلاص شدن از شر سوسک ها و تخم ‌هایشان کار آسانی نیست. در واقع می توان گفت سوسک ها بدترین و جان سخت ترین آفات خانگی دربرابر نابودی هستند. با این حال اگر از سموم کنترل کننده چرخه زندگی سوسک استفاده کنید، شانس بیشتری برای ریشه کنی کامل آن ها خواهید داشت.

کشتن سوسک با اسپری حشره کش

2. چگونگی از بین بردن تخم سوسک

از بین بردن تخم سوسک ها بسیار سخت تر از سوسک‌ های بالغ است. سوسک های بالغ در برابر محصولات کنترل آفت بی دفاع هستند. تخم های سوسک به جز هنگامی که در شکم سوسک ماده قرار دارند بی حرکت و در نقطه ای پنهان هستند. بنابراین نمی‌ توان انتظار داشت که مانند سوسک های بالغ در معرض آفت کش ها قرار بگیرند. برای از بین بردن تخم سوسک باید محل تخمگذاری سوسک ها را پیش‌بینی کنید.

کپسول اطراف تخم سوسک از پروتئین ضخیم و مقاومی تشکیل شده که عملاً نفوذ ناپذیر است. اغلب محصولات سوسک کش، قادر به نفوذ در این پوسته نیستند در نتیجه معمولاً برای از بین بردن تخم ها باید صبر کنید تا تخم ها هچ شوند.

ریشه کنی تخم سوسک:

فرایند ریشه کنی تخم ‌سوسک را می توان در سه ‌مرحله‌ انجام داد.

  1. سوسک های بالغ را بکشید اگر از شر تخم‌ ها خلاص شوید اما با سوسک ها را نادیده بگیرید، آن ‌ها به تخمگذاری ادامه خواهند داد. برای این کار کلیه مناطقی مانند کابینت، پشت لوازم خانگی، اطراف لوله ‌های فاضلاب، زیر سینک، اطراف حمام و غیره را که سوسک ها در آن جا‌ مخفی می شوند، سم پاشی کنید.
  2. تخم‌ های سوسک را از بین ببرید. این کار را می‌توان به صورت جداگانه یا هم ‌زمان با مرحله سوم انجام داد. در مناطق دارای پتانسیل بالا برای پنهان شدن سوسک در خانه، به دنبال تخم‌ های شان بگردید. پس از یافتن تخم های سوسک، ابتدا به کمک یک سم سوسک کش قوی و استاندارد، بچه سوسک ها را از بین ببرید. سپس با استفاده از جاروی دستی یا برقی تمام تخم ها را جمع کنید.
  3. بعد از اینکه تخم ها را جمع کردید کیسه جاروبرقی یا مخزن آن را در سطل زباله ای که در خارج از منزلتان قرار دارد تخلیه کنید. این کار را از آن جهت انجام دهید که مطمئن شوید سوسک ها تا جای ممکن از خانه دور هستند. در غیر این صورت، آن‌ ها می‌ توانند دوباره به خانه برگردند. 

بهتر است پس از خالی کردن سطل زباله، از یکی از روش‌ های زیر برای کشتن تخم‌ ها استفاده کنید :

تخم های سوسک را له کنید.

 این کار قطعاً باید خارج از منزل و دور از آن انجام شود، زیرا ممکن است تعدادی از تخم زنده بمانند و پس از هچ شدن شما را با دردسر تازه ای مواجه کنند .

تخم ‌ها را بسوزانید.

به روی آن ها سم مخصوص کشتن تخم سوسک اسپری کنید.

می توانید از سموم " تنظیم‌کننده رشد حشرات "  برای از بین بردن تخم ها استفاده کنید. این ماده سبب می‌ شود سوسک ها زودتر از موعد و به شکل نارس از تخم بیرون بیایند.

تخم ها را با اسید بوریک بپوشانید

3. جلوگیری از دسترسی سوسک ها به خانه و حذف مواد جاذب سوسک

سوسک داخل سینک

اگر در محیط زندگی شما سوسک بالغی مشاهده نمی شود با این حال نگران هجوم سوسک به خانه هایتان هستید می‌توانید از اقداماتی که در ادامه آورده شده برای جلوگیری از ورود سوسک به خانه استفاده کنید.

اقدامات لازم برای جلوگیری از ورود سوسک به خانه ها عبارتند از:

•  درزگیری تمام ترک ها و شکاف ها، به خصوص در اطراف درب ها، پنجره ها و اطراف قرنیزها.

• استفاده از درزگیر در اطراف درب های ورودی ساختمان.

• آب بندی و درزگیری تمام فضاهای اطراف لوله ها آب و فاضلاب.

•  نگهداری مواد غذایی اضافی در ظرف های درب دار.

• پیشخوان ها را پس از استفاده تمیز کنید تا همه باقیمانده مواد غذایی حذف شود.

• مرتباً کفپوش و کف خانه را تمیز کنید.

• ذرات غذا ریخته شده در گوشه و کنار خانه را تمیز کنید.

• دسته‌ های کاغذ یا مجله‌ های باطله را در خانه انبار نکنید.

• شلوغی و بهم ریختگی خانه را مرتب کنید.

• از باقی گذاشتن آب در سینک ظرفشویی یا در کاسه های آب حیوانات خانگی در طول شب خودداری کنید.

• هرگونه نشتی که می تواند باعث افزایش رطوبت شود را برطرف کنید.

سوسک ها به راحتی نقل مکان می کنند، بنابراین اگر در یک آپارتمان زندگی می کنید و با وجود انجام تمامی مواد فوق، در خانه خود سوسک ها را می بینید، ممکن است همسایه ‌هایتان در این زمینه مقصر باشند. اگر سوسک از خانه های اطراف به خانه شما بیاید، نشان دهنده این مطلب است که همسایه هایتان با مشکل بسیار جدی رو در رو هستند و شما هم برای رهایی از سوسک ها به تلاش مداوم و جدی نیاز خواهید داشت. بنابراین برای ریشه کنی کامل سوسک و تخم سوسک از آپارتمان ها کلیه ساکنین باید به صورتی هماهنگ در این زمینه تلاش کنند.

با اینکه از بین بردن تخم‌ سوسک ها ساده نیست، اما با استفاده از سم تخصصی سوسک کش کاکروچ می‌توانید چرخه زندگی آن ها را کوتاه کرده و به وجود سوسک در خانه هایتان خاتمه دهید.

 

 

سم سوسک کش ریپلزال

 

 

نحوه خرید سم سوسک را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید